tillverkning av längdskidor

Jag är intresserad av att tillverka egna längdskidor.
Vet någon var information av detta kan finnas.
Böcker, hemsidor? /Henrik Andersson
 
Prova med sjöviks folkhögskola

Jag vet att på sjöviks folkhöskola, vägledarutb så tillverkar de sina träskidor själva. De har om inte annat adresser till personer som vet. Har tyvärr inte något telefonnummer just nu. Kolla med ev Bosse Weislin
 
skidor!

Hejja!
Såna här tokerier gillar jag! Det är inget svårt! Använd samma teknik som man använder för att bygga en fiskehåv! D.v.s. att limma ihop flera lager faner (3mm) av björk, bok, gran, furu eller det trädslag som du tycker är snyggt! Obs plånboken styr lite förståss! Du måste fixa dig en form som du kan spänna fast dina alster i under torkning och limmning!
Det hela börjar med att funderar ut hur många lager du behöver och sedan gör en form som motsvarar dina krav. Sedan skall du blötlägga dina faner och när de är "mjuka" skall de pressas fast i formen för torkning. När de torkat och antagit ny form skall de limmas med polyueretan lim eller hur det nu stavas. Sen börjar det roliga! Formen på skidorna skall fixas. Om du vill kan du tjuvkika i en bok som heter "tilverka dina egna fiskegrejor" där visar dom ett håvbygge!!! Lycka till eller maila om du vill! Kjelle P
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jmlove Offert egen tillverkning syverkstad Gör det själv 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.