Tidig vandring runt Funäsdalen...

Hej,

Jag tänkte försöka mig på en något tidigare fjällvandring än vanligt i år, för att på så sätt få in tre vandringar i år.

Iom detta så inser jag att jag får hålla mig till lite mer låglänt terräng.

Man ju inte utsätta sig för alltför mycket väta nerifrån...uppifrån går inte att göra
mycket åt.

Jag har gjort några dagsutflykter i området mellan

Fjällnäs-Funäsdalen-Bruksvallarna-Ramundberget-Skarsfjället och Norska gränsen och
det skulle "hålla för" en tripp på ett par, tre övernatttningar.

Finns någon med erfarenhet om hur detta (ganska stora) område brukar
vara runt veckan/veckorna innan midsommar ?

Mycket snö, sen snösmältning ?
Mer eller mindre våtmark ??
Allt är av intresse, kommer att ha hund med mig...

Mvh // Pzon ..

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jo, det är sant...vädret varierar mycket...

Hade dock mer markförhållanden i tanken...exempelvis "området runt XXXXX är våtmark fram till mitten av Juni", "...där ligger snön normalt sett kvar väldigt länge", "...den forsen är inte vadbar förräns..." etc...etc...

Sedan förstår jag att det inte finns något masterplan som gäller varje år...

// Pzon ..

Helt ok ett år i alla fall...

Hejsan,

Har gjort en vandring från Ramundberget in mot Skarsfjället och vidare mot Norska gränsen en midsommarhelg. Det året var det helt ok att vandra, även om det bitvis var lite blött. Och med tanke på att det är ovanligt lite snö i "Jämtlandsfjällen" i år borde det vara fullt möjligt att vandra runt Funäsdalen veckan innan midsommar.

Vill man ytterligare förbättra sina chanser för torr mark kan man ju alltid förlägga turen en 3-4 mil mot nordväst i Lunndörrsfjällen. Där faller det generellt sett betydligt mindre snö.

/ Stefan

gick ramundberget-skarsfjället-norska gränsen-grönsjön-ramundberget nationaldagsveckan I fjol, Inga problem med snö eller väta då iaf.

Vandring före midsommar i Tänndalen/Funäsfjällen

Bifogar några bilder från olika år från Tänndalenområdet sedan 2007 veckan före midsommar Som sagt det variera från snö till sommarvarmt. Döm själv. God tur!

Bilagor

• 070613 (41x).jpg
    070613 (41x).jpg
    31.9 KB · Visningar: 576
  • 20120620 (8).jpg
    20120620 (8).jpg
    62.1 KB · Visningar: 566
  • P1010025.jpg
    P1010025.jpg
    44 KB · Visningar: 574
stort tack !!

Stort tack gott folk !!

jag gör som följer...

Två planer i beredskap...

en titt på "walles webcam" lär avslöja en hel ang status runt Bruksvallarna/Ramundbrrget. Ser detta blött ut så blir det Lunndörren...

// Pzon ..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips