Terränglöpning nära Stockholm – tips på fina löpturer

lipfip

Forumvärd
Hej!

Jag och min hund Rut letar efter nya fina löpturer i naturområden nära Stockholm (upp till 50 km från centrala Stockholm).

Vi springer helst mindre stigar i skogen, typ 15-20 kilometer (men även kortare eller längre distanser ibland) och tar gärna ett dopp på vägen.

Det ska i bästa fall vara en rundtur eller en tur där man kan ta sig tillbaka till startpunkten med kollektivtrafik. Så att man slipper springa tillbaka samma sträckan.

Just nu rör vi oss mest i Nackareservatet, Tyresta, Paradiset/Lida och Gömmaren där vi har bra koll.

Vore kul att få igång en diskussion här för att kunna tipsa varandra. (Hittade inget passande tråd om "trailrunning eller terränglöpning nära Stockholm" här på Utsidan, men har kanske missat?)

Philipp
 
Lidingö Lovön Sollentuna Järvafältet respektive Törnskogen. Uppl Väsby mellan Mälaren och pendeltågsstation med utvikningar mot Stäket eller Rosersberg. Alla dessa ställen har vandringsleder och motionsspår. Huddinge och Haninge har också mycket i Hanveden. Bra överblick på leder via Hitta.se och kartan där där du väljer friluft och zoomar in https://www.hitta.se/kartan/partner Skaffa gärna orienteringskartor för att hitta bättre.

Thure

Kartan från friluftsgården Domarudden i Åkersberga. Där har jag ingen egen erfarenhet men det borde vara bra.
 

Bilagor

  • Screenshot_20230813-120927.png
    Screenshot_20230813-120927.png
    1.2 MB · Visningar: 176
Senast ändrad:
Hej!

Jag och min hund Rut letar efter nya fina löpturer i naturområden nära Stockholm (upp till 50 km från centrala Stockholm).

Vi springer helst mindre stigar i skogen, typ 15-20 kilometer (men även kortare eller längre distanser ibland) och tar gärna ett dopp på vägen.

Det ska i bästa fall vara en rundtur eller en tur där man kan ta sig tillbaka till startpunkten med kollektivtrafik. Så att man slipper springa tillbaka samma sträckan.

Just nu rör vi oss mest i Nackareservatet, Tyresta, Paradiset/Lida och Gömmaren där vi har bra koll.

Vore kul att få igång en diskussion här för att kunna tipsa varandra. (Hittade inget passande tråd om "trailrunning eller terränglöpning nära Stockholm" här på Utsidan, men har kanske missat?)

Philipp
Mycket kuperad), inte min sida/blogg.

 
Hellasgården (Nacka) är ett mycket trevligt ställe. Det är motionsspår snarare än stigar, men det är fin skogsterräng och mycket kuperat. Framför all kan man runda av med ett sjöbad och en bastu (året runt). Bussar går från stan (Slussen, tror jag).

Jag instämmer i att spåren på Norra Djurgården är en höjdare! Som jag minns det var mittenspåret mest kuperat, och det nordligaste var mest "scenic". Definitivt en fin runda (hela eller i delar).
 

lipfip

Forumvärd
Tack, Adam! Ja, Hellasgården är verkligen ett fantastiskt ställe för löpning (samt bad och bastu 😅). Men jag tycker att just stigarna är också toppen. Några favoriter:

Gula spåret rund Källtorpssjön (5 km): Mycket kuperat med härlig utsikt över sjön och skogen med Globen i bakgrunden.

Blåa spåret (10 km) och gröna spåret (10 km) som möts vid Erstaviksbadet/Solsidan: Jättefina varierade skogsstigar. Kan kombineras till en 20-km-runda. Flera möjligheter att förkorta rundan (t.ex. gena mellan Knipträsket och golfklubben). Eller så man springer bara en sträcka och tar Saltsjöbanan från Erstaviksbadet tillbaka till Slussen.

Specialtip "Ormossen rund" (ca. 7 km): Gröna spåret från Hellasgården, efter Ormossen sväng höger in i det vita spåret som leder genom ett gammalt brandområde och möter det gula spåret, sväng höger och spring – med utsikt över Källtorpssjön – tillbaka till Hellas.

Badmöjligheter på vägen: Hellasgården, Källtorpsbadet, Erstaviksbadet, Lundsjön/Dammsjön, Sandasjön

Länk till Nacka kommuns broschyr om Erstavik inklusive kartan
Bildschirmfoto 2023-08-18 um 15.38.08.png



Bildschirmfoto 2023-08-18 um 15.49.48.png Bildschirmfoto 2023-08-18 um 15.50.16.png Bildschirmfoto 2023-08-18 um 15.49.58.png
 
Du är välkommen att överta mina löprundor, har flyttat, i Nacka. Börja vid P-plats Erstavik ta dig mot Saltsjöbadens Samskola vidare mot Ljuskärrsberget så mot Shell i Fisksätra Vik vänster 90 grader ner till golfbanorna och ett tre vägs kors välj höger för att lägga till 2 km annars vänster ner till Knipträsk och ett 4 vägs kors Vägen till höger är den du kommer på om du lagt till 2 km, raktfram om du vill läga till 2 km till, fortsätt vänster ner till ett litet intag vänster för att komma till Erstaviksbaden Fortsätt till startplatsen. Nu har du en runda på 12 km bakom dig kanske har du utökat till 14 eller 16 km. Du kan enkelt parkera här eller åka kollektivt och bada salt i Erstaviken eller varmt i Damsjön
 
Hoppsan och ursäkta Kom just på att jag inte brukade starta vid nämnda P-plats utan vid Igelboda station Detta gör den beskrivna rundan lite kortare så det blir nog 10 km men möjligheten att lägga till 2+2 km kvarstår ju
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutad201208 Terränglöpning, lopp 2012 Löpning 7
sir Toby Terränglöpning i Göteborg Löpning 8
cykelcamparen Orientering i Stockholm Löpning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.