Tempobåge på en mtb?

Har funderingar på att bygga om mtb:n för att komma snabbare till och från jobbet. Mina planer omfattar slicks (tänkte mig Hutchinson TopSlick Gold 26x1,2), tempobåge (helst Deda Clip-One) samt möjligen (om pengarna räcker) en Manitou Lock Out.

Mitt problem:

Ett typiskt mtb-styre har en diameter på 25,4 mm (= 1 tum) och ett racerstyre har diametern 26,0 mm (eller 31 mm). Det gör att det är svårt att fästa en tempobåge. Kan man shimsa upp till rätt diameter? Om ja, med vad? Några andra förslag?

/Håkan

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Temopostyre

Jag har byggt om en MTB till touringcykel, och i samband med det satte jag på något som liknar en tempobåge. Det som jag har är en tvådelad variant som alltså inte sitter ihop längst fram. Trans X om jag minns rätt.

Problemet med ett MTB-styre (i alla fall mitt) är att a) det är inte rakt, utan lite bakåtböjt (4 grader?) och b) det är inte jämntjockt. Det är tjockast på mitten där det sitter i styrstammen. Följden blev att klämmorna passade väldigt dåligt runt styret. Min lösning var att ge mig på dem med rundfilen inuti, och fila till dem så att de passade bättre. Efter lite pysslande med det så har de suttit bra i några år nu.

Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips