teleobjektiv >300 mm (Hur till en rimlig penning?)

Hej!
Ibland kan det inte hjälpas att man vill "komma ännu närmre", exv småfåglar etc etc. Men hur ska man ha råd med ett tele > 300mm?

Jag använder idag en eos50 med EF75-300 objektiv. Detta objektiv är ganska mjukt så jag tror inte en 1.4 telekonverter på detta skulle blir speciellt bra (MF skulle man kanske kunna leva med). Någon som testat?

Tittar man på billigare AF objektiv > 300 blir de oftast långsamma och inte speciellt skarpa heller av tester att dömma.

200 f2.8/300 f4 har man inte riktigt råd med (inte ens piraktvarianterna skulle jag tro)

Någon som har något "billigt" alternativ?
Hur är tex ett MF spegelobjektiv med T2 koppling?
Vad använder ni andra?

/Mats

Långa gluggar!!

Tyvärr så finns det inte så många alternativ att komma undan på ett billigt sätt om det ska vara någon kvalite på resultatet..Men ett manuellt alternativ är ju inte helt fel..Tokina 400/5.6 ligger ju nära till hands när det gäller ett billigt alternativ,men då får du ju komplettera med ett extrahus förstås.Skulle tro att du kan hitta ett tele för en tusing + att manuellt hus till ungefär samma summa..
Ha de/Gunte..

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips