Tålig mobiltelefon

Hej!
Det här ämnet har ju tagits upp i ett par trådar tidigare som fått några år på nacken, och utvecklingen går ju definitivt framåt. Min Nokia 5140i börjar nu definitivt sjunga på sista versen. Skalet är sprucket, gummit har lossnat på flera ställen, den låser sig med jämna mellanrum, ibland går det inte att skicka sms osv osv. Det börjar helt enkelt bli dags att byta telefon. Jag har försökt att scanna av marknaden kring vad som finns idag på tåligare mobiler. Jag är totalt ointresserad av iphones och liknande, utan vill ha en mobil som tål att användas utomhus i alla väder, lång batteritid etc, men den får även gärna ha en del praktiskt lulllull som kamera, lampa, kompass, möjlighet att skicka i alla fall MMS etc.

Jag har tittat på Sonims olika produkter, är det någon som har erfarenhet av dessa? Sedan finns ju även Nokias 3720, Sony Ericsson C702 och Samsungs Xcover E2370.

Vad finns det för erfarenheter och åsikter (det sisttnämnda brukar det vara gott om oavsett ;) )?
 
Det finns bara en tålig mobil

Jag skaffade min Sonim XP2.10 för ungefär ett år sedan. Det är min första mobil någonsin jag aldrig lämnar hemma bara för att jag ska ut och springa, vandra, klättra eller simma (!). Det sistnämnda har faktiskt hänt och den klarar det utan problem. Det enda man måste tänka på är att den inte flyter:)

Mobilen har stöd för IP67 vilket gör att den är damm, stöt och vattentålig (mer eller mindre helt vattentät faktiskt). Den har rejäla knappar vilket gör att man kan använda den med handskar på vintern. En av de bästa grejerna är den fantastiska batteritiden vilket gör att jag bara behöver ladda den en gång i veckan trots att jag använder den dagligen. En annan mycket bra grej är en grym ficklampa som gjort att jag numera ofta lämnar pannlampan hemma vid kortare vandringar.

Till det negativa hör att den kan vara ostabil och ibland startar om av obegripliga anledningar. Skärmen funkar inte jättebra i direkt solsken och gränssnittet är inte tillräckligt intuitivt. Men det har alla visat sig vara grejer jag kan leva med.

Jag kan varmt rekommendera den!
 
Tack för ett bra svar!
En sak jag funderar på med den modellen är om den inte är lite väl stor? Får den plats i en jeansficka utan problem? :)
 

Cannonball

Gäst
Jag har en likadan Sonim, har bara haft den en månad men jag är helnöjd! Inga problem än iaf :) Tre års ovillkorlig garanti också om jag fattat det rätt...
 
Tack för ett bra svar!
En sak jag funderar på med den modellen är om den inte är lite väl stor? Får den plats i en jeansficka utan problem? :)

Den är lite större än vanliga mobiler, men inte jättestor. Jag har den aldrig i jeans så jag kan inte ge ett bättre svar på den frågan tyvärr:)
 
Jag har nyligen köpt en Samsung B2100 som ersättare till min Ericsson R310s.
Men jag har inte börjat använda min Samsung än, då jag inte än klurat ut det som inte står i manualen.

Bl.a har jag inte hitta hur man ställer in tiden innan knapplåset aktivers. Defaultinställningen är nog på något i stil med 5 s, så jag hinner inte tänka vad jag ska göra förrän displayen släcks och knapplåset aktivers.

Samsung B2100 ska vara plurrningssäker (IP 57) till skillnad mot Nokia 3720, Samsung Xcover E2370 och C702 Sony Ericssons som C702är IP54-klassade.

Fast det är nog bara en tidsfråga hur länge gummiproppen som stänger laddningsuttaget inte längre håller tätt.

Även om jag inte så ofta tittar på prislappen när det gäller prylar så får man där jag köpte min mobiltelefon 4 st Samsung B2100 till priset av en Somin.

Och så tycker jag att Somin är onödigt stor och klumpig. Större än min Ericsson R310s

/Per
 
Sonim!

Jag har iofs inte provat andra ruggade mobiler men är nöjd med min Sonim XP3 Quest Pro. Den är klumpig jo. Den kan inte MMS, sant. Men batteritid och vattenskydd är kanon. Den är nog hyfsat stötsäker oxå. Försäljaren drog en tång rakt i glaset med stor kraft och när jag hade stängt munnen och tittade påmobilen, hade den inte ett märke! Blir den smutsig, skölj av den under kran.
Ficklampan är suverän.

Perfekt i kajaken!
 
Den enda av dom du nämner jag har erfarenhet av är SE C702. Den är helt värdelös, mjuk- och hårdvarufel om vartanannat. Kändes som om den, eller snarare de, var inne på service mer än jag faktiskt använde den. Tror att jag lämnade in skiten 6 gånger på ett drygt år hälften av gångerna byttes telefonen mot en ny. Det konstiga är att två av gångerna jag fick en ny enhet stod att "inget fel kunde hittas, mjukvara uppdaterad" på följesedeln...

Du skriver visserligen att du inte är intresserad av smartphones, men jag är positivt överraskad av min HTC Hero. Inte nog med att den verkar hålla, har haft den ett år nu, (medellivslängd på telefoner i min ägo ;-)) den kan ju massa skoj grejer också...
Tar ok bilder, har kompass och GPS men saknar tyvärr lampa. Dess efterföljare har det dock.

Den ligger oftast i rygg eller benfickan vid cykling och i topplocket på skridsko- och skid-ryggan. Är det blött eller vid skridskoåkning bor den förstås i en plastpåse, men det stör inte så särskilt tycker jag.
 
Elgigantens varor finns bara i teorin

På pappret verkar den här ju riktigt bra med extremt lång batteritid och väldigt billig. Minus för dålig kamera och stort format (tycker jag). Måste fundera om jag ska skaffa en sån som frilutfs/fritidstelefon.

Samsung E2370 Xcover

http://www.elgiganten.se/product/mo...xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx?scid=1698

http://www.samsung.com/se/consumer/...EE/index.idx?pagetype=prd_detail&tab=features

Det är nog sådär 3 månader sedan jag bestämde mig för att köpa en ny mobiltelefon. Eftersom jag har cykelavstånd till Elgiganten så åkte jag dit för att kolla men Samsung B2100 och Samsung Xcover E2370 fanns inte i butiken.

Jag hittade en ”kolla lagarorsaldo funktion” på Elgigantens webbsida. Och de senaste 3 månaderna har ingen av dessa 2 Samsung mobiltelefoner funnits vare sig på Internetvaruhuset eller på någon av de 2 butiker Elgiganten har i stan där jag bor, varav den en butiken heter Elgigantens Megastore och ska nog på något sätt vara bättre än ”vanlig” Elgiganten butik.

Lyckligtvis så finns det andra butiker än Elgiganten.

Per
 
Det är nog sådär 3 månader sedan jag bestämde mig för att köpa en ny mobiltelefon. Eftersom jag har cykelavstånd till Elgiganten så åkte jag dit för att kolla men Samsung B2100 och Samsung Xcover E2370 fanns inte i butiken.

Jag hittade en ”kolla lagarorsaldo funktion” på Elgigantens webbsida. Och de senaste 3 månaderna har ingen av dessa 2 Samsung mobiltelefoner funnits vare sig på Internetvaruhuset eller på någon av de 2 butiker Elgiganten har i stan där jag bor, varav den en butiken heter Elgigantens Megastore och ska nog på något sätt vara bättre än ”vanlig” Elgiganten butik.

Lyckligtvis så finns det andra butiker än Elgiganten.

Per

Kolla netonnet.se, enligt deras hemsida ska dom ha B2100 i en butik nära dig.
Frân att ha varit negativ till dessa säljlador i stort sâ har netonnet i Linköping delvis omvänt mig. Efter Dustin är dom valet för elektronikinköp. Men jag har aldrig haft anledning att testa kundtjänsten, det kan ju vara där som spar in.
 
Tyvärr har jag gett upp för länge sen att hitta en värdig mobiltelefon som är både tålig och erbjuder de funktioner jag önskar. Om man vill ha telefon som verkligen ersätter en drös andra pryttlar man har glädje av i friluftslivet, och fixar det man förväntar sig att en mordern nalle gör, då faller helt enkelt alla "tåliga" alternativ bort. Och det gör inte så mycket, eftersom det finns så stort utbud av vattentäta fodral av olika slag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.