Takräcke

Hej,

Jag äger en VW Polo 4-d av 98års modell och tänkte köpa till ett takräcke så att jag kan frakta kajaken lite längre sträckor. Det slog mig då att bågarna kanske sitter så tätt ihop att det blir trafikfarligt? Är det någon som har någon erfarenhet av hur tätt bågarna kan sitta utan att man blir en trafikfara. Kajaken är 5.45 m har jag för mig.

Tacksam för synpunkter!
Hälsn.
Fredrik
 
Det är väl helt enkelt så att om takbågarna sitter tätt så är det bra att komplettera dem med surrning från kofångare/bogserkrok el.dyl. i både för och akter. Då får du ju stabiliteten även om bågarna sitter mycket tätt.

Lennart
 
Förankra kajaken i ändarna!

Oavsett längd på biltak och kajak så bör man enligt de allra flesta rekommendationerna alltid förankra kajaken i ändarna, t.ex. med en lina/rem som sitter fast i fören/aktern och sedan är fäst i bilens underrede/kofångare eller liknande. Om man gör detta enligt konstens alla regler så krävs det inte alltför stort avstånde mellan bågarna.
 
Sätt en tamp i framändan, för att motverka vridning pga vind.

Min hundkoja kör jag gladiligen runt med en kajak på taket, och har aldrig haft några problem.

Hur långt har du mellan lastarmarna på din bubbla?
 
Min himla Polo (-04) saknar lämplig infästning där fram (bogseröglan är löstagbar och hålet är gömt under en panel som känns lite jobbig att ha borta hela sommaren).

Jag skall joxa fast lite annan fastsättningsanordning - för det känns nog mycke bättre om skutorna är fast fram också...
-p-
 
Kör min kajak (6m lång) på min golf utan problem med fastspänningen. Då har jag dock hemgjorda vaggor att lägga den i för att förhindra sidoförflyttning och vridning. Har man vaggor så räcker det gott med surrning över takräckena.

Det knepigaste med kajak på en kort bil är de hiskliga överhängen, speciellt det fram. Var nära att bli av med fören en gång i Grisslehamn när jag kört lite långt fram i en korsning och det kom en buss...
 
För att transportera en K2 på en av mina tidigare bilar med vanligt kort tak byggde jag om ett cykelställ att fästas på dragkroken.

Jag förlängde de två fyrkantsrören som går från dragkroken uppåt i V-form genom att sticka i ett annat fyrkantrör av lämplig dimension. På samma höjd som takräcket fäste jag sedan en gängad stång som en horisontell förbindelse mellan de vertikala fyrkantrören. Runt stången hade jag ett vanligt metallrör som också i tillät att man lätt kunde justera läget på kajaken framåt och bakåt vid fastsurrning. Detta blev väldigt stadigt.

//Peter
 
Efter att kajaken gjorde en sidoförflyttning över främre takräcksbågen förra året så började jag att fundera lite. På Renault Scenic är avståndet mellan bågarna ca 1 m.

Jag köpte en fyrkantprofil i aluminium, 100x60 mm, längd 2 meter. Längst ut i ändarna skruvade jag fast klykorna (VKV:s) som kajaken ligger i, tog en på mitten också, alltså totalt tre stycken.

Sedan har jag bara ett skruvförband med vingmutter mellan profilen och varje takräcksbåge. Enkelt att montera hela "paketet" och kajaken sitter bombsäkert numera.

/Stefan
 
Thule vs VKV

Jag körde förr med VKVs vaggor men efter en blåsig hemfart från nordnorge för några år sedan när båda kajakerna flera gånger rycktes i sidled köpte jag Thules kajakhållare.
Otroligt mycket stabilare. Använder fortfarande VKVs bak aftersom det verkar vara mest framtill dom vill dra iväg.

/JL
 
K4or har jag sett att de lägger på en aluminiumstege, det borde rimligen gå med en K1 också ifall man är tveksam.

En annan relaterad sak.
När jag tog körkort fick lasten sticka ut en meter fram, minsta lilla och man skulle flagga. Vid mörker ha vit lampa. Bak skulle den markeras med flagga/röd lampa om den stack ut mer än en meter. Max längd 24m och godtryckligt manöverbar.

Men när sambon tog körkort förra året läste jag hennes böcker och de har tydligen ändrat. Sticker det ut mer än 1m fram och/eller bak ska den/de märkas. Fortfarande max längd 24m och godtryckligt manöverbar. Men den får altså sticka ut mer än en meter även fram.

Tillägg
Flaggan behöver inte vara röd/gul. Lagen säger bara att den ska vara "kulört". Lampor gäller däremot det vanliga, vit fram och röd el orange bak. Cykellysen borde fungera.
[Ändrat av PK Neelix 2005-05-20 kl 17:08]
 
1,50 m bak tidigare

PK Neelix; sa:
K4or har jag sett att de lägger på en aluminiumstege, det borde rimligen gå med en K1 också ifall man är tveksam.

En annan relaterad sak.
När jag tog körkort fick lasten sticka ut en meter fram, minsta lilla och man skulle flagga. Vid mörker ha vit lampa. Bak skulle den markeras med flagga/röd lampa om den stack ut mer än en meter. Max längd 24m och godtryckligt manöverbar.

Men när sambon tog körkort förra året läste jag hennes böcker och de har tydligen ändrat. Sticker det ut mer än 1m fram och/eller bak ska den/de märkas. Fortfarande max längd 24m och godtryckligt manöverbar. Men den får altså sticka ut mer än en meter även fram.

Tillägg
Flaggan behöver inte vara röd/gul. Lagen säger bara att den ska vara "kulört". Lampor gäller däremot det vanliga, vit fram och röd el orange bak. Cykellysen borde fungera.
[Ändrat av PK Neelix 2005-05-20 kl 17:08]

När jag tog körkort (1972) var reglerna om utskjutande last så här enligt min ”Trafikkunskapsbok”

Skjuter lasten ut framför bilen ska den utmärkas med en flagga eller en röd-gul anordning (i dagsljus)

Om lasten skjuter bakom bilen med mer är 1,5 m ska lastens yttersta del vara tydligt utmärkt. I dagsljus med flagga eller någon annan lämplig anordning i röd och gul färg.

Någon gång sedan dess har avståndet bakåt ändrats från 1.5 m till 1m (100 cm).


http://www.trafikjuristen.se/botmall/ofallmregler.html

Följdfråga:
Är det någon som har förslag på lämplig belysning (både fram och bak) att sätta på kajaken då man kör med den på biltaket i mörker.


Per Brune

Per Brune
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.