Dumt takräcke

På min Ford Focus skruvas lastbågarna fast i bilen i förberedda hål. Tyvärr hamnar lastbågarna väldigt tätt, endast 70 cm från varandra. Det känns inte alls bra när kajaken är på taket, lite gungbräda över det hela. Har någon ett bra förslag på hur man kan få det stabilare?

Mvh Kim
 
Jag har liknande erfarenhet från min ena bil, trots att den har långt tak...

Det enda man kan göra är nog att spänna fast kajaken i ändarna, mot t ex de öglor som brukar finnas för bogsering.
 
Båtsängen

Hade samma problem på min gamla SAAB 96, du vet den klassiska SAAB-modellen med rundat tak. Gjorde då en vagga (som barnen genast döpte till båtsängen) av plywood. Två längsgående stycken, cirka 120 cm långa. Två tvärgående stycken, cirka 65 cm långa och på ovansidan skurna till att passa kajakens skrov. Sammafogat med en limmad och skruvad kloss i varje hörn.

Fyra kraftiga vinkelfästen (av den typ som används när man reglar väggar) från Claes Ohlsson. Dessa skruvades i de längsgående plywood-styckena och fästes sedan med genomgående bult (2 x M6 i varje vinkelfäste) direkt i takbågarna.

Det blev hur stadigt som helst och överlevde bilen! (Inte så konstigt förstås, bilen var rätt gammal och skruttig)

Sedan är det ju aldrig fel att ändå säkra med en lina från kajakens för till bilens kofångare.

hälsningar
Jens
 
Visst, men det följer bara med en bogserögla. lite dumt men man blir knappast bogserad medan man bogserar :). Ska nog kolla vad en bogserögla kostar.
 
Det brukar finnas lite annat att fästa i också, fast det är ju bra om man undviker bromsrör och liknande... :)
Moderna bilar med plastsköldar fram och bak lämnar i och för sig inte alltid så mycket till improvisatören.

Jag har flera öglor, och tror jag läst att de ska vara vid surrning av bilen i samband med transport. De duger dock med all säkerhet även för kajaker.
 
Hej, jag kör också Focus. Jag har skaffat en ögla till och förankrar i både för och akter på kajaken och den ligger hur stadigt som helst.
Thule har ett par bra spänningsanordningar just för denna typ av förankring som är perfekta. Har också köpt deras kajaksats till mina lasthållare.
Gå in och kolla på deras hemsida.
Hälsningar Göran
 
Kanske en kortare stege med steg i fyrkantsprofil kan hjälpa? Kanske inte lika smidigt som vanliga kajakhållare, men det borde bli minst lika stadigt.
Problemet med kort takräcksbas och linor i för och akter är att skrovet lätt viker sig över bågarna. En lina i fören är givetvis bättre än inget alls.

Förresten, har ni hört om killen som fick fick den främre staglinan under ena framhjulet medan han körde?
Det blev en halv kajak..
 
Det är självklart bra om man kan surra ordentligt.

Har dock reagerat lite när jag på motorväg blivit omkörd av folk med (illa lastad) kajak på taket. Brukar inte oroa mig särskilt för kajaktransporten, men om man kör i 140 istället för 100 så är krafterna från fartvinden väldigt mycket större.
 
Förra året skrev jag följande då samma ämne diskuterades:

För att transportera en K2 på en av mina tidigare bilar med vanligt kort tak byggde jag om ett cykelställ att fästas på dragkroken.

Jag förlängde de två fyrkantsrören som går från dragkroken uppåt i V-form genom att sticka i ett annat fyrkantrör av lämplig dimension. På samma höjd som takräcket fäste jag sedan en gängad stång som en horisontell förbindelse mellan de vertikala fyrkantrören. Runt stången hade jag ett vanligt metallrör som också i tillät att man lätt kunde justera läget på kajaken framåt och bakåt vid fastsurrning. Detta blev väldigt stadigt.

//Peter
 
Ett förslag som kanske kan passa någon av er i alla fall - om man har bytt bil några gånger har man säkert varit tvungen att byta takräcke lika många gånger. Om det "blivit över" ett tackräcke till takreling, typ hörande till mossgrön rostig volvokombi, kan man fästa det 90 grader mot det nya takräcket - i fyrkantprofilen på nya takräcket. Det går snabbt att fästa och blir kanonstabilt till stora jämrans skivor till hemmabyggandet och funkar nog till flytetyg också - man kommer också upp en bit över biltaket så att kajaken går fri från den dyra lacken.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.