Takbåt

Hoppas att det är ok att jag ställer den här frågan i det här forumet? Det är så att jag letar efter en liten och lätt båt som jag kan ha på biltaket när jag åker på mina fisketurer. Helst ska man kunna ha en liten motor på den samt man ska själv kunna lyfta upp den på taket. Hoppas att ni har några tips på båtmodeller eller var jag kan leta vidare?

mvh

Örjan Sjöholm

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Kanadensare med rak akter

Svante Lysén heter en snubbe som paddlat och tagit sig fram på sjöar och älvar mycket. Han har brukat en sorts kanadensare med rak akterstäv, alltså vinkelrät mot färdriktningen, som man kunde sätta en liten motor på om jag förstod det rätt. Mer finns att läsa i boken "Under frihetens himmel" av Svenate Lysén. Mycket bra bok i övrigt också föresten.

Kalle

Behändigt för en

En släpjolle, liten och lätt med motorfäste som man ensam lätt slänger upp på biltaket, hade jag själv för en massa år sedan.
Häktade av 5hästaren från segelbåten och satte den på jollen, men motorns tyngd krävde att man satt i båten, annars doppade akterspegeln.
J*drans vad det gick.

Nu för tiden har jag en Grumman alu-canadensare (väger nästan ingenting) med ett spec motorfäste (utrigg åt sidan) från samma fabrik, tillsammans med en 4hk, som kanoten är klassad att klara.

Men eftersom kanoten är så lättpaddlad, använder jag nästan aldrig motorn.

/Björn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips