Tåg eller bil till fjällen?

Jag och några kompisar sitter och planerar en tur i Lapplandsfjällen i slutet av augusti. Tog genast och kollade vad det skulle kosta att åka nattåget i liggvagn tur och retur. Döm om min förvåning när priset ploppade upp, 4400kr! Detta gånger fyra för vår totalkostnad!

Så nu är har vi några billigare alternativ. Hyra varsin bil och köra men det är ju minst miljövänligt och drygt, fortfarande billigare.

Taxi, hmm kanske ett gott alternativ men kräver flera taxiförare eftersom dom jobbar inom kör och vila.

Egen bil som vi delar på, billigare än tåg redan om man åker själv (bilen betald, servad och kommer inte att säljas)!

Är det bara jag som tycker det är orimligt kostsamt att åka tåg!

/Ingvar

Orimligt dyrt, ja, men underdriv inte bilkostnaderna. Hyra varsin bil en vecka plus några dagar, med obegränsade mil plus bränslekostnader skulle definitivt vara flera gånger dyrare, och beroende på varifrån du kommer kanske det tillkommer en natt på hotell per sträcka, eftersom det knappast går att köra från mellan/södra Sverige till Lapplandsfjällen i ett sträck. Kolla själv innan du antar något. ;-)

Sträckköra i en egen bil, om vi tar min sommarresa som exempel, Uppsala-Gällivare, är drygt 100 mil, och att köra en bil inklusive bränsle, slitning och servicekostnader måste du räkna 18 kr/ mil, för det är det man får dra av på skatten om man åker bil till jobbet, och de räknar nog inte för högt!! Alltså ca 4000 kr totalt för alla. Men det är inte att jämföra med liggvagn, utan snarare med sittvagn, vilket är mycket billigare. Men det är helt klart ett alternativ för er del. Fyller ni bilen så förlorar ni heller inte så mycket i miljöhänseende.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

HasseQ

Temp. avstängd
Yep, men varför frågar du här, sådana saker bestämmer man själv, gör som du vill !

VIll du addera tid till din kalkyl så kan du göra något "vettigt" ( t ex kanske distansjobba) medan du åker tåg, det är svårare då du åker bil och i princip helt borta då du kör bil (möjligen kan du lyssna på en talbok medan du kör).

Energi är dyrt numera oavsett om den kommer flytnade på macken eller i järn- eller kopparledningar.

För halvlånga resor tycker jag tåg är ett bekvämt alterntiv.

Tar ni bilen måste ni antagligen starta och sluta på samma punkt, med tåg är detta inte lika mycket ett måste.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips