Tältplats utanför vildmarken

Dum fråga

Paddlar och vandrar och har inga problem att hitta tältplatser men så fort jag sitter i en bil så tycker jag det är stört omöjligt att hitta bra tältplatser. Behöver inte vara något speciellt....

Var förra helgen ute och snurra runt i Västmanland med bil http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2794576 och hade tält med mig men det blev sov i bilen och på hotell i Sala.... vilket funkar men blir lite trött på mig själv att jag inte ser var man skall kunna sätta upp tältet.

Är det bara jag som tycker det är struligt?

Hade samma galna känsla då vi kom sent till Räfsnäs och ville inte paddla över farleden då det var mörkt så tog det säkert mer än 1 timme att hitta någon dålig skogsväg där dom höll på att bygga ett hus men kändes som man kunde åka in och tälta i skogen.....

Signatur trivs bäst i vildmarken
 
varför slå upp tältet om man kan sova i bilen? Jag campar ibland i min Peugeut 206 - trångt men mysigt..ha ha..
 
Halaj!

Jamen, vilka hjälpmedel har du? en bilatlas och inget mer? och så kör du fram och tillbaka hit och dit i hopp om att hitta en enslig skogsväg?

//T
 
Tarp eller hängmatta

Dum fråga

Paddlar och vandrar och har inga problem att hitta tältplatser men så fort jag sitter i en bil så tycker jag det är stört omöjligt att hitta bra tältplatser. Behöver inte vara något speciellt....

Var förra helgen ute och snurra runt i Västmanland med bil http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2794576 och hade tält med mig men det blev sov i bilen och på hotell i Sala.... vilket funkar men blir lite trött på mig själv att jag inte ser var man skall kunna sätta upp tältet.

Är det bara jag som tycker det är struligt?

Hade samma galna känsla då vi kom sent till Räfsnäs och ville inte paddla över farleden då det var mörkt så tog det säkert mer än 1 timme att hitta någon dålig skogsväg där dom höll på att bygga ett hus men kändes som man kunde åka in och tälta i skogen.....

Signatur trivs bäst i vildmarken

Känner i bland att man lättare kommer undan med hängmatta eller tarp
 
Grönsaksblad (topografiska 1:50 000 kartan) och fem minuters kartrek så har du en bra tältplats, visst får du plocka lite sten och kottar men sen är det juvligt och körväg 75m därifrån.
go tur
 
Om man har som krav att kunna tälta precis intill bilen, så blir det ju genast svårare. Kan man tänka sig gå 100-200m så är det ju aldrig några problem
 
Är det bara jag som tycker det är struligt?
Jag håller med.

Jamen, vilka hjälpmedel har du? en bilatlas och inget mer? och så kör du fram och tillbaka hit och dit i hopp om att hitta en enslig skogsväg?
Låt säga bilatlas samt numer telefon utan specialappar som utgångspunkt.

Grönsaksblad (topografiska 1:50 000 kartan) och fem minuters kartrek så har du en bra tältplats ...
För mig är tältning under bilåkning inte lika förberett som själva aktiviteten. Det är svårt att ha med sig en lämplig bunt Grönsaksblad för stäckan mellan tex. Jotunheimen och Falun. Man kanske inte ens vet riktigt när på dagen man kommer att starta resan.

Om man har som krav att kunna tälta precis intill bilen, så blir det ju genast svårare. Kan man tänka sig gå 100-200m så är det ju aldrig några problem
Ofta har man bilen full med grejer man gillar och som skulle vara dyra att ersätta, kanske cyklar eller kajaker på taket, så det kan kännas tryggare att var närmare.


Jag skulle också bli glad för lite goda exempel på hur man kan göra för att hitta trevlig tältning från bilen.
 
Med lite flax hittar man i "bya-dansbana" och sover helt enkelt på dansgolvet :)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    114.8 KB · Visningar: 1,044
Jag vet inte vilken karta du har, vissa bilatlasar brukar vara bra, andra sämre. Men innan man ger sig av är ett tips att man skaffar sig karta/or med lämplig detaljeringsgrad, så att man får med badplatser, campingar, rastplatser osv. Man kan reka lite hemma innan också, på datorn. Finns ju otroligt bra gratis karttjänster nu och massa info på kommunernas hemsidor om badplatser, friluftsområden osv. Dvs gör en plan, som du kan ta till om du inte spontant hittar någon plats. För att hitta en bra plats från bilen när man kört runt lite random utan lokalkännedom är svårt.
Lokalbefolkningen brukar ha koll. Fråga efter en fin tältplats! Folk brukar vara hjälpsamma!

Badplatser och entréer till naturreservat kan dock vara bra att hålla utkik efter. Parkering och ofta någon gräsplätt intill man kan sätta tältet på. Småvägar som slutar vid en sjö brukar också vara bra att kolla efter. I sämsta fall kan man ju alltid ta till en campingplats.
 
Jag har stött ofta på samma problem. Reser en hel del och det händer då och då att jag "oplanerat" behöver sover längs vägen. Hade jag haft en husbil eller åtminstone defender där man kan ha ventilering och 2m liggyta hade det inte varit ngt problem.
Men i min lilla bil vill jag absolut inte sova.
Ett av problemen är att jag ofta har mkt utrustning i bilen och kajaker på taket och inte vill lämnar grejerna allt för obevakat.
Det största problemet med att hitta är tex på västkusten där det ibland känns som allting är privat och det står allt något hus nånstans. Men även på andra ställen bli det svårt, inte sällan det står skyltar att campingen är förbjudet (tex vid badplatser osv)
Har hänt att jag efter lite letandes hellre har åkt vidare till målet lätt övertrött än att göra mig besväret att hitta något ställe.

Fånigast var nu i våras då jag tittade på trandansen. Där var det absolut campingförbud i princip överallt men det var tydligen helt okej att ca 200 husbilar stod vid huvudställe :p
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
th-pi Tipitältplats runt Mora med omnejd Allmänt om friluftsliv 0
kristiankorsgaard tältplats övanför Vakkotavare Allmänt om friluftsliv 2
Johes Vägnära tältplats och myggläge (2020) kring Vemdalen Allmänt om friluftsliv 0
Johes Vägnära tältplats och myggläge (2020) kring Ramundberget Allmänt om friluftsliv 4
vwest Tältplats för två nätter Mariestadstrakten Allmänt om friluftsliv 6
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
freddeu Bra tältplats nära Garphyttans nationalpark Allmänt om friluftsliv 5
J88 Tältplats kring Höga Kusten Allmänt om friluftsliv 2
turbo100 Tältplats / camping med mer turister som reser själva? Allmänt om friluftsliv 5
nicko_ Tältplats Höga Kusten Allmänt om friluftsliv 4
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
Lajjan Vacker tältplats på Fårö? Allmänt om friluftsliv 6
Nitsson Tältplats runt Stockamöllan (Rönne Å)? Allmänt om friluftsliv 4
Foss Tältplats på väg norrut längs E4? Brådis... Allmänt om friluftsliv 4
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Lackan Längsta stigningen utanför fjällen Allmänt om friluftsliv 1
Jonas.musik Bo i skog utanför Malmö - Hur & Var? Allmänt om friluftsliv 17
Crimper Man fast utanför Nikka Allmänt om friluftsliv 11
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
veni Vem lämnar en ryggsäck i vildmarken? Allmänt om friluftsliv 7
Headheretic Musikhjälpen - Vi i Vildmarken Allmänt om friluftsliv 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.