Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren

I början av augusti ska vi (3 vuxna och 2 femåringar) gå mellan Storulvån och Blåhammaren, men med en natt i tält på vägen upp och en natt i tält på vägen ned (och en natt på Blåhammaren). Har ni några tips eller tankar kring tältplats utmed sträckan? Nära Ulvåtjärns vindskydd? Något ställe som är vackert? Det är ju fint om det finns vatten i närheten. Det är barnens första fjällvandring och såklart vill jag välja så att det blir så bra som möjligt.

I början av augusti ska vi (3 vuxna och 2 femåringar) gå mellan Storulvån och Blåhammaren, men med en natt i tält på vägen upp och en natt i tält på vägen ned (och en natt på Blåhammaren). Har ni några tips eller tankar kring tältplats utmed sträckan? Nära Ulvåtjärns vindskydd? Något ställe som är vackert? Det är ju fint om det finns vatten i närheten. Det är barnens första fjällvandring och såklart vill jag välja så att det blir så bra som möjligt.

Runt Ulvåtjärns vindskydd så finns det oändligt många fina tältplatser!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

HasseQ

Temp. avstängd
Enkelt, när det börjar bli dags så letar man upp något vattendrag, följer det en bit bort från leden, tills man hittar ett platt ställe....

Tack! Då känns det rimligt att sikta på det området. Jag har fjällvandrat förr, men då har det alltid varit några erfarna med, och nu har jag ju övertalat familjen om det här äventyret, så vill ju försöka ge övriga så bra intryck som möjligt. Tack för tips och hjälp!

Fjällkartan har olika symboler för vindskydd och raststugor och det är förstås väsentligt. Raststugor ska inte användas till övernattning, vindskydd är konstruerade för just dettta ändamål.

Jag skulle säga att hela jämtlandstriangeln går att tälta nästan överallt, så därmed också leden mellan Storulvån och Blåhammaren. Så fort man kommer upp ur björkskogen är det mestadels fina ytor överallt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips