Tälta på camping - säkert?

Hej

Jag ska på en roadtrip med min motorcykel. Har väl tänkt tälta mest för att det ska bli så billigt som möjligt. Dock funderar jag på om man vågar lämna saker i tältet om man åker iväg. Det kan vara svårt att ta med sig allt varje gång.

Hur ska man tänka egentligen?

/Mikael

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

HasseQ

Temp. avstängd
Man kan ju tälta ganska nära flera olika andra, så att dom känner igen dig. Minimum är att alltid ta med alla värdesaker i en lagom liten ryggsäck. Elektronikprylar och sånt. Tvätten, skräppåsen, maten och lite kläder kan man lämna....
Sen kan man ju försöka känna av läget & omgivningarna oxå.

Jag tänker mig då att jag tältar på en camping. Och absolut tar jag med mig värdesaker osv. Men lämna kläder, mat å såna saker.

HasseQ

Temp. avstängd
Sightsinga under dagen och vara borta några timmar har alltid funkat. Men jag skulle nog tveka att slå upp tältet och sen vara borta i flera dagar. Finns ofta stugor att hyra på många campingar, men dyrare såklart.

Det är ofta dyrt att tälta på campingplatser nuförtiden. Ska du tälta i Sverige har du allemansrätten och behöver ingen campingplats. Jag föreslår att du tältar i naturen på behörigt avstånd från bostäder (gärna minst 300 meter).

Om man reser runt i landet tar man ofta med sig tältet under dagarna. Vill du lämna tältet någon dag och tar med dig värdesakerna tror jag inte det är någon större risk för stöld och liknande saker. Man kan ställa tältet där det är liten risk att någon ser det. En annan möjlighet skulle kunna vara att gömma någon dyr pryl om du inte vill ta med den under dagen.

SKulle aldrig lämna ett dyrt tält alá Hilleberg iaf. Dels stöldbegärligt och sen har du UV-strålningen som förstör det över tid.
Måste jag lämna ett tält uppslaget på en camping skulle jag försöka slå upp det så nära receptionen som möjligt så tjuven lättare uppmärksammas

Tältar du på en camping i Sverige så behöver du inte vara orolig för att något blir stulet. Folk har ju svindyra elcyklar vid sina tält och husvagnar, som står helt olåsta dygnet runt.
En tältplats kostar 2-300kr/dygn men då har du tillgång till servicehusen med dusch, toalett, micro och spis. Det finns även tältplatser med el.
Dom flesta campingar har även bastu som ingår i priset.

Tältet är mitt hem sedan 16 år.
För att vara säker så väljer jag aldrig en tältplats där människor rör sig.
Innan jag tar morgonrundan med hunden så tömmer jag ändå alltid tältet och
låser in prylarna i lådcykeln.
Allt som jag behöver finns i lådcykeln, även dusch.
Hur säkert det är på campingplatser vet jag inte då jag aldrig har använt mig av
en camping.
Att inte vara i närheten av människor minskar risken för att bli bestulen.
För mig är campingplats slöseri med pengar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips