Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag ska på en roadtrip med min motorcykel. Har väl tänkt tälta mest för att det ska bli så billigt som möjligt. Dock funderar jag på om man vågar lämna saker i tältet om man åker iväg. Det kan vara svårt att ta med sig allt varje gång.
Man kan ju tälta ganska nära flera olika andra, så att dom känner igen dig. Minimum är att alltid ta med alla värdesaker i en lagom liten ryggsäck. Elektronikprylar och sånt. Tvätten, skräppåsen, maten och lite kläder kan man lämna....
Sen kan man ju försöka känna av läget & omgivningarna oxå.
Jag har tältat hundratals gånger på campings i europa (med cykel), och aldrig blivit av med något. Förutom när en räv snodde maten på natten, men det bjuder jag på.
Sightsinga under dagen och vara borta några timmar har alltid funkat. Men jag skulle nog tveka att slå upp tältet och sen vara borta i flera dagar. Finns ofta stugor att hyra på många campingar, men dyrare såklart.
Det är ofta dyrt att tälta på campingplatser nuförtiden. Ska du tälta i Sverige har du allemansrätten och behöver ingen campingplats. Jag föreslår att du tältar i naturen på behörigt avstånd från bostäder (gärna minst 300 meter).
Om man reser runt i landet tar man ofta med sig tältet under dagarna. Vill du lämna tältet någon dag och tar med dig värdesakerna tror jag inte det är någon större risk för stöld och liknande saker. Man kan ställa tältet där det är liten risk att någon ser det. En annan möjlighet skulle kunna vara att gömma någon dyr pryl om du inte vill ta med den under dagen.
SKulle aldrig lämna ett dyrt tält alá Hilleberg iaf. Dels stöldbegärligt och sen har du UV-strålningen som förstör det över tid.
Måste jag lämna ett tält uppslaget på en camping skulle jag försöka slå upp det så nära receptionen som möjligt så tjuven lättare uppmärksammas
Tältar du på en camping i Sverige så behöver du inte vara orolig för att något blir stulet. Folk har ju svindyra elcyklar vid sina tält och husvagnar, som står helt olåsta dygnet runt.
En tältplats kostar 2-300kr/dygn men då har du tillgång till servicehusen med dusch, toalett, micro och spis. Det finns även tältplatser med el.
Dom flesta campingar har även bastu som ingår i priset.
Tältet är mitt hem sedan 16 år.
För att vara säker så väljer jag aldrig en tältplats där människor rör sig.
Innan jag tar morgonrundan med hunden så tömmer jag ändå alltid tältet och
låser in prylarna i lådcykeln.
Allt som jag behöver finns i lådcykeln, även dusch.
Hur säkert det är på campingplatser vet jag inte då jag aldrig har använt mig av
en camping.
Att inte vara i närheten av människor minskar risken för att bli bestulen.
För mig är campingplats slöseri med pengar.
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
3 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer