Tälta i skåne=omöjligt

Har precis kommit hem efter en veckas "roadtrip" i södra sverige där vi åkte stockholm-göteborg-"nånstans i skåne"-sandhammaren-västervik-stockholm.
En enda sak kändes så fel bara...
Är allemansrätten fullständigt avskaffad i södra sverige eller hade vi bara en fantastisk otur?
I stockholm kan man svänga av på vilken grusväg som helst nästan och hitta ett fint ställe att slå upp tälten på. I södra sverige stötte vi på hundratals "Camping Förbjuden" skyltar, precis överallt stod dom!
Camping är ju inte så himla skoj om man är 9 ungdomar som vill snacka med varandra efter 2200...
Otroligt ogästvänligt!

Nån kanske kan tipsa om bra ställen till nästa år, plus i kanten om det är vid en sjö/hav.
 
Värna om allemansrätten

Jag tror inte allemansrätten uppstod för att 9 ungdomar som vil snacka efter 22 kan tälta på en plats som dom har åkt till i bil. Snarare år det såna gäng som får upp Camping Förbjuden skyltarna i tätbodda landsändar.
Men parkera bilen nånstans och knalla in en bit i skogen. Det behöver ju inte vara en dagsvandring precis, men långt nog för att ni uppfattas som vandrare. Då ska du se att det går att tälta.
 
Stockholmare

Fint att skyltarna fungerat! De är nämligen avsedda att hålla borta skräniga stockholmare och förpassa dem till campingplatser. Vi övriga går lugnt och fint ut med våra tält och sovsäckar och tältar i harmoni med bönder och markägare. Skyltar eller ej. :)


Skämt åsido har jag tidigare skrivit här på sidan om alla de olagliga "camping förbjuden"-skyltar som sitter överallt i Skåne. Är hårt kritisk mot markägare som tar lagen i egna händer och försöker köra över allemansrätten. Men samtidigt lika kritisk till alla de som bidragit till en sådan utveckling genom att i stora berusade grupper dra fram längs Skåneleden för att framåt eftermiddagen slå sig ned på fälten med sina ölbackar och dagen därpå lämna efter sig skräpet.
[Ändrat av markustaljedal 2002-08-19 kl 22:10]
 
Noll-koll-stockholmare...

Avskaffad i SÖDRA Sverige...? I Stockholm kan man...? Var fan tror du att du befinner dig? Du vet inte var du var i Skåne, du har ingen koll på hur långt ner i landet du befinner dig, du tar bilen när du campar... Jag är bara glad om ni håller er där nere i SÖDRA SVERIGE, för det är folk som er som sabbar för oss riktiga naturälskare.
Jag vill inte låta som någon surkärring, men på det sättet du lägger fram dina argument verkar det som om du har en något föraktfull, nedverderande attityd. Med större förståelse för din omgivning kommer folk att ha mera förståelse för dig.
Hälsning från oförstörda Lappland.
 
Vissa kombinationer

Blir bara för bra!
Bilcamping här....08a.....med almenackskarta.....
Kommentarer är överflödiga.
Den som delar med sig av tip eller råd och då kommer att drabbas.....så det så!

Ni övriga, Go tur

Johan K
 
Man bleknar...

Jösses, vilka fördomar!
Och då menar jag inte John.

Är man automatiskt en jäkla vildman som lever i samklang med Moder natur bara för att man bor norr om Dalälven? Vi är nog alla lika sunkiga stadsbor vad vi än tror om oss själva.

Hur som helst, allemansrätten gäller, oavsett om man är skräniga ungdomar eller inte.
Rätt- och skyldigheter:

- Förbudsskyltar uppsatta utan kommunens tillstånd är olagliga.

- Tältning i större grupper med flera (fler än 2-3) tält kräver markägarens tillåtelse.

- Det är i grunden tillåtet att tälta något enstaka dygn på mark som inte används för jordbruk och som ligger avlägset från boningshus.

- Kommunen kan ha lokala föreskrifter för var man inte får tälta (vanl parker, idrottsområden). Det är din plikt att ta reda på var det är tillåtet.
 
Ge er nu!

Sluta att hoppa på ungdomarna bara för att de vill ut i skog och mark!

Att det den här gången innebar att de ville utforska delar av Sverige med bil har ingenting med det hela att göra. Eller är det ett måste att slänga på sig 35 kg packning, gå 35 km/dag i 3 dagar bara för att det skall anses som uteliv, eller? Vad är det för maschoinställning. *suck*

Visst förstår jag kommentarer om att det är stora grupper fulla ungdommar som inte har vett att städa efter sig och som stör både människor och djur. Visst kan även jag tycka att det är störande. MEN, till skillnad från vissa andra så har jag också viss förståelse för att även de vill ha trevligt. Och kom inte och säg att man inte har trevligt vid en eldstad lite halvsent i goda vänners lag...?

Självklart måste även ungdommar lära sig ett och annat om naturen. Men ingen är fulländad, inte ens vuxna människor. Så varför vara så stenhård i sin attityd till unga människor som lär sig varje dag. Nej, se till i stället att ni är med och delger dessa unga människor lite om Er kunskap så skall ni se en vacker dag att även de uppskattar vad ni i dag gör.

Alla lagar är inte av godo, eller förstås av oss medborgare. Men om man nu har en lag som medger att man, i liten skara, campar under ett dygn. Men som samtidigt ställer krav på att man återställer naturen. Så SKALL den efterlevas. Både av markägare och av "campare". En sådan lag gäller, som tur är, alla människor i Sverige. Det är nämligen det som kallas demokrati (bl.a).

Om man är emot en sådan lag är det bara att rösta för ett parti som är villiga nog att ta till sig "dina" idéer och sedan har styrka nog att också genomföra dem. Så får vi andra vackert förlja detta i årtionden framöver. Tills någon av oss lyckas med samma bedrift. Så gör din röst hörd i valet så kanske, kanske...

Jag undanbeder mig grundlösa påhopp. Men tar gärna emot kritik (possitiv som negativ) så länge de är baserade på fakta. Även jag måste få ha rätten att göra fel. Även om jag inte tycker det just nu!

// Niklas

P.S Har väl själv lite "problem" med 08:eek:r men jag försöker att skämta om det på ett "lite" trevligare sätt än vad som presenterats här!
 
Å norrut unge man...

Landers; sa:
Har precis kommit hem efter en veckas "roadtrip" i södra sverige där vi åkte stockholm-göteborg-"nånstans i skåne"-sandhammaren-västervik-stockholm.
En enda sak kändes så fel bara...
Är allemansrätten fullständigt avskaffad i södra sverige eller hade vi bara en fantastisk otur?
Nån kanske kan tipsa om bra ställen till nästa år, plus i kanten om det är vid en sjö/hav.
--
Du kan åka till Pajala, där finns det sjöar mygg och nedhuggen skog hur mycket som helst. Åar å älvar som dör av humus från dom skogsdikningar som gjorts i produktivitetens namn och med kortare omloppstid som välsingnesle finns i stort sett vid varje väg. Där har alla män rätten kvar för de är bara dom som är kvar. "Roadtrippar" kan man göra i hur många mil som helst på tjälskadade låtsatsasfalterade vägar å har du tur så får du köra grusväg i timmar. Hav lär ni se när på grund av dålig orgentering kör fel någonstans och hamnar på norgevägen och slutar er vägttripp i Narvik.
Åk norrut unge man där finns inga bönder som sätter upp skyltar och ingen som blir väckt efter 22.00 om ni inte råkar ut för en "deliverence". Ha en god "roadtur" // Roland
 
Grundlösa anklagelser

Sällan har jag sett lika grundlösa anklagelser i skrift som svaren på den högst berättigade frågan i trådens inledning. Jag kanske läser fel, men jag kan inte läsa någonstans i ursprungsinlägget att ungdomarna hade för avsikt att skräpa ner och störa lokalbefolkningen med ölskrän hela natten. Eller är det underförstått när det handlar om 9 ungdomar där i vart fall en påbörjat sin resa i Stockholm? Vad utesluter att det är 9 vana och hängivna friluftsmänniskor med långvarigt förflutet i scouterna eller mulle eller liknande? De kanske till och med är med i "Ett skräp om dagen-rörelsen"? Jag vägrar att tro att allt det skräp som finns i skogarna i såväl Skåne som Norrland skulle vara ditfraktad och utslängt av stockholmare. Min erfarenhet är snarare att de storstadsbor som ger sig av långt från sin hemort är genuint intresserade friluftsmänniskor, oavsett om de väljer att köra bil eller ej, och att de i många fall tar bättre hand om de naturområden de kommer till än lokalbefolkningen. Hur många grillplatser och fina tältställen i Norrland är inte nedskräpade av ölburkar och korvförpackningar efter lokala ungdomars skoterfärder under vintern? Och är det inte flest skåningar som går Skåneleden, och därmed utesluter att skräpet på leden främst skulle vara orsakat av ditresta vandrare. Skärpning.

Jag har själv stött på problemet med osedvanligt många skyltar som förbjuder tältning, även i fall där det inte syns motiverat, under mina vandringar på skåneleden. Frågan är berättigad och förtjänar ett bättre svar än de som ni med åtminstone antydd kännedom om förhållandena i Skåne uppvisar.

Kalle, lyckligen bosatt varken i Stockholm, Skåne eller Norrland
 
Skylteländet!

är en sorglig historia.
Allmänna vägar till allmänningar är utrustade med privata, illigala skyltar som säger motorfodonstrafik förbjuden eller än värre privat väg...
När det däremot gäller tältförbuds skyltar så har jag som markägare rätt att sätta upp en dylik och rätt att se till att så efterlevs. Orsaken är givetvis dåliga erfarenheter av tidigare campare...
Efter att ha upplevt på nära håll utlänska gruppers "vildmarksliv" med eld, yxa och bössa samt 22 tält på ensild mark utan markägarens tillstånd och vid påpekande av det olagliga i gärningen bli borthotad med skjutvapen så kommenterat med "Wir haben den Allemanrätten........" I Halland ordnads Wildwasser safaries utan markägarens efterhörande.... en bekannts skog blev nerbrännd med jaktstuga och allt...
Genom att diskret tälta en natt undanskymt, på allmänningar och väl utanför tomtmark mm efter tillstånd så kanske vi kan få bort skyltarna, såsmåningom.
Men det gäller att göra det diskret och inte lämna spår... 2 km från asfalten och utan rök och skrän, samt inga spår kvar kommer nog ingen markägare att hindra dig, men om du har chansen, fråga gärna. Själv har jag en gång fått nej, men mången gång ett trevligt samtal och fina tips...(ägg och hembakat oräknat...)

Efter att själv burit sopor efter andra samt städat bort eldningskador på hällar och mark har jag en viss förståelse för alla förbudsskyltar, lagliga som olagliga.

Go tur

Johan K
 
Jo, det är klart att man ibland undrar vad det är för spån som rör sig i den svenska naturen.
Under en paddlig i helgen höll jag på att skära upp fotsulorna på en handfull kapsyler som låg strödda över en klipphäll.
I en skreva intill några fina solklippor låg ett par rejäla bajskorvar, utat tillstymmelse till nergrävning eller klokt val av dass.
Tomma pappersförpackningar låg det här och där.
Och detta var inte direkt vid en stor badort, utan i Stockholms ytterskärgård.

Hur tänker "folk"?
"Nja, det kommer nog någon städare och tar upp den här förpackningen om jag lägger den här".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fågelkvitter Tips på tältplats i Stockholmsområdet Naturområden 12
Ulan65 Tälta runt Göteborg Naturområden 3
NaturRasmus Tälta vid Sundsbyleden, Tjörn Naturområden 4
RävBodil Tälta kring Västerås? Naturområden 1
chappe92 Tälta som motorcykelburen i Stockholmstrakten Naturområden 2
Silver Fang Tälta, fiska och bada i Stockholm Naturområden 5
AlltidRedo Vandra + Tälta Skåne helg i oktober Naturområden 4
Vindskydd Tälta på Galterö i Göteborgs södra skärgård Naturområden 2
Bomaye Tälta på väg till norge Naturområden 1
ErikEklund Söker område att tälta i norr om Skåne Naturområden 3
norrbjorn88 Tälta en helg STHLMs län Naturområden 2
AnteÅ Tälta runt Sundsvall Naturområden 0
Mr. O Tälta i Göteborgs skärgård Naturområden 5
dajo70 Tälta i skogen i närheten av Stockholm Naturområden 27
zeppelingirl bra ställen att tälta på blidö? Naturområden 0
A_lena Tillåtet att tälta på Huvudskär? Naturområden 1
Michel.B Är det OK att sova i naturreservat som man inte får tälta i? Naturområden 97
CollectingMLP Tälta Omkring Gbgsområdet? Naturområden 5
turbo100 Campa i mellandagarna i Småland/skåne/blekinge Naturområden 4
100826 Bockeboda strövområde, skåne. Naturområden 3
100826 Kullaberg i Skåne Naturområden 2
100826 Häckeberga i skåne=Dåligt Naturområden 5
Friluftsnomad Ett mini Alaska i Skåne Naturområden 8
alven Vildmarkskänsla i Skåne? Naturområden 16
100826 Skåne rockar fett! Naturområden 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.