Tält Bergans Trollhetta 3p

Hej. Undrar bara om ngn har erfarenhet av Bergans Trollhetta 3p. Antagligen väldigt likt deras deras tidigare serier men jag tänkte bara kolla. Kanske några riktigt bra uppdateringar eller så har de bara bytt namn :)

Ville egentligen ha ett wbt3 men de tillverkas inte längre. wbt 2 är också ett alternativ men det är rätt nice med lite extra absid och utrymme om man är två vuxna..

/J

Dessa är f.d Bergans Kompakt Light serien och är i Hillebergdivision nästan.
Ingen tvekan om köpläge alls.

Priset motsvarar exakt det man får , ett Hillberg med halva livslängden vilket är perfa för dom flesta.

Har hårdkört ett sådant och har 270 nätter varav 120 i stark sol och det har småskavanker bara.
Tippar på att det håller 600-700 innan problem börjar uppstå.

Slaggat i 30 m/s och det höll , man kan ha dubbla tältbågar som Hilleberg vid behov.

Nackdel , duken kanske inte är så lätt att få tät mot marken men det har inte varit problem trots snödrev
då innertältet är tätvävd nylon och inte myggnät vilket innebär bra isolation vintertid.

Mysigt tält som fan med gult innertält!

Bilagor

• Operation_silent_sector_009.jpg
    Operation_silent_sector_009.jpg
    36.2 KB · Visningar: 9,888

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Dessa är f.d Bergans Kompakt Light serien och är i Hillebergdivision nästan.
Ingen tvekan om köpläge alls.

Priset motsvarar exakt det man får , ett Hillberg med halva livslängden vilket är perfa för dom flesta.

Har hårdkört ett sådant och har 270 nätter varav 120 i stark sol och det har småskavanker bara.
Tippar på att det håller 600-700 innan problem börjar uppstå.

Slaggat i 30 m/s och det höll , man kan ha dubbla tältbågar som Hilleberg vid behov.

Nackdel , duken kanske inte är så lätt att få tät mot marken men det har inte varit problem trots snödrev
då innertältet är tätvävd nylon och inte myggnät vilket innebär bra isolation vintertid.

Mysigt tält som fan med gult innertält!

Kör du med dubbla tältbågar vintertid ?

Näe? men stånghållare och kanaler rymmer det vid behov.
Det är högfjäll och brutalstorm som kan kräva det - inte normalt ,det samma säger Hilleberg om sina tält

30 m/s pallar dom med enkla stänger men för extra säkerhet vid högfjäll då en tältkollaps kan bli ödesdiger
så bör man kanske dubbla trots alla stormlinor

Gick Abisko - Nikkaluokta med ett Bergans Trollhetta 3 för några veckor sedan. Vi hade regn i stort sett varje natt och det var inga problem.

Det enda jag har att anmärka på är att tältet är svårt att spänna upp där bak, utan att duken hänger ner. Vissa morgnar hade det tom bildats en liten pöl där bak på yttertältet. Men det kan också vara jag som behöver träna på att sätta upp det ordentligt :). Hittade nu en bild på tältet där detta inte verkar vara ett problem:

https://underwateranna.wordpress.com/2015/06/24/taltpremiar/

/Timmy

Det där tältet finns väll med olika vävar och vikter så det kanske är bäst att speca så inte äpplen och päron jämförs.

Åtminstone verkade specialutgåvan för XXL som jag kikade på i våras inte vara samma som i deras standardserie men jag kommer inte ihåg vad som skilde.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips