Ta bort karta + Mapsourcefråga?

Jag tänkte köpa en GPSMAP 76s från Kanada, frågan är bara om det går att ta bort den förinlagda karta som då är Americas Highway, och sedan köpa den Europeiska varianten här i Sverige?

(Det kanske kostar lite att köpa över mapsource europa, och jag vet ju det där med tullavgifter om man köper utanför EU så end of discussion på det området) ;-)

Finns det någon noggrannare karta än Mapsource Sverige/Danmark till GPSMAP 76S, och är det överhuvudtaget möjligt att få in Mapsource i denna manick?

En tredje fråga är om det går att öka minnet i GPS:en?

/Mac

marcuslundmark; sa:
Jag tänkte köpa en GPSMAP 76s från Kanada, frågan är bara om det går att ta bort den förinlagda karta som då är Americas Highway, och sedan köpa den Europeiska varianten här i Sverige?
Nej, grundkartan är fast och ligger i ett separat minne från nedladdade kartor. Däremot fungerar GPS:en exakt lika bra om du håller dig inom ett område som du laddat ner detaljerad kartinformation för. Detta kräver dock att du köper exempelvis MetroGuide Europe. Det är när du åker utanför områden där du har detaljerad kartinformation nedladdad som du har nytta av grundkartan. MapSource Worldmap är ganska lik grundkartan så vissa som har amerikansk grundkarta köper och laddar in denna men det tar då lite utrymme från kartminnet vilket alltså inte den förladdade grundkartan gör.
Finns det någon noggrannare karta än Mapsource Sverige/Danmark till GPSMAP 76S, och är det överhuvudtaget möjligt att få in Mapsource i denna manick?
MapSource är samlingsnamnet (och programmet man använder) på Garmins alla landbaserade kartor. MetroGuide Sweden/Denmark är en urgammal karta som du inte skall ta i med tång. Tror iofs inte att just noggrannheten är bättre men MetroGuide Europe är många år fräschare, täcker större område i Sverige och dessutom resten av Europa (med de begränsningar som det underliggande kartmaterialet hade när man satte ihop produkten). MetroGuide Europe och såvitt jag vet varenda en av Garmins kartor kan du ladda in i GPSMAP 76S men naturligtvis bara så mycket som de 24 MB räcker till. I nedanstående tråd har jag listat exakt hur mycket minne de olika områdena i Norden tar i MetroGuide Europe och du kan själv räkna ut hur mycket du behöver:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=16369
Anders Persson har skrivit ned sina intryck om MetroGuide Europe här:
http://home.rixtele.com/~anders/MGEurope.htm
En tredje fråga är om det går att öka minnet i GPS:en?
Nej.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips