Swix classic performance aluminiumstav, erfarenheter?

Han kanske 1 km på nya skidorna innan jag bröt ena staven och söker därför nu nya. Är nog så långt ifrån prylnörd man kan komma och åker mest på kortare turer runtom i skogarna här i västerbottens inland. Kassan är väldigt skral, så kraven är låga, behöver bara ett par som man kan ta sig fram hjälpligt med i djup snö så får jag väl ev investera i några bättre nästa säsong. Såg att XXL hade extrapris på ”Swix classic performance”, https://www.xxl.se/swix-classic-performance-aluminum-langdstav-vit/p/1104540_1_style , kan de vara något tro? Någon som har erfarenhet? Duger de i strid eller sjunker man rakt igenom?
 
Den ser bättre ut än vanliga längdåkningsstavar. De har numera en storlek på trugan som bara passar i hårda spår.

XXL-staven kommer inte att bära bra i mjuksnö, men borde fungera hyfsat. Du behöver en större truga till lössnö, t.ex. https://polder.se/sv/skidor/stavar/...ackcountry-1-stg/?group=prod_prod_grp-s1/1631. Men då kostar det mer.

Jag tycker inte att aluminiumstavar är tillräckligt styva, därför vill jag ha rätt mycket kolfiber i t.ex. mina 175 cm långa skatingstavar. Men för kortare turer i skogen så passar ett par Triac eller CT1 väldigt dåligt. Då hade jag hellre åkt på de XXL-stavar du länkade till. Eller mina gamla vitablixten-stavar på 135 cm...
 
Jag tror inte ditt förslag räcker långt om du åker utanför preparerade spår. En chans kan vara om du kommer till någon välgörenhetsbasar typ Myrorna eller Erikshjälpen. Där har jag ibland hittat gamla grejor från tiden innan skidåkning förutsatte perfekta spår. Priset brukar då vara någon femtilapp. Här har jag även fyndat skidor, typ Sundins för någon hundring! Vad gäller stavar har jag numera kostat på mig Tegsnäs Hunter (från Västerbottens inland!), tyvärr kostar de kring 650 idag.
 
Senast ändrad:
Tack alla för input! Blir nog att skicka efter ett par från Komperdell efter löning trots allt. I väntan får jag åka med de hemmasnickrade jag kom på igår; promenadstavar med fastsatta burklock i plast. Provåkte en sväng i förmiddags och jag måste säga att det fungerar oväntat bra, kanske startar en trend? ;)
20BA5ACD-488C-4DD0-B6D1-8B2C3F1C22A5.jpeg
5D2F1FB7-6629-4695-B958-A340D9FEF06E.jpeg
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.