Svenska orter med fjällutsikt?

Hej allihopa! Vet inte riktigt om detta blir i rätt avdelning, men gör ett försök.

Jag har länge gått och grubblat på vilka orter i vårt avlånga land som har fjällutsikt. Både vad gäller städer och byar. Städer finns väl egentligen bara några få (Östersund, Kiruna och Gällivare. Finns det fler?), men byar och småorter kanske desto fler. Tänkte att det skulle vara kul om ni delade med er av sådana ställen ni besökt eller känner till och som är särskilt vackra enligt er, så ska jag ta och kolla upp dem :)

Jag ska börja lista några som jag vet om och som ploppar upp i huvudet på rak arm:

Yxskaftkälen
Rönnöfors

Sen står det still.

Fler tips? :) Skippa gärna de traditionella skidorterna med tillhörande byar som alla känner till.

Här i Republiken finns det lite varstans, men vi kan ju börja med dessa:

Mattmar

Orrviken

Sen är "baksidan" på Frösön inte helt fel heller:

froso_kyrka_big_73179455.jpg

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Särna

och Särnaheden i Dalarna, diverse orter i Härjedalen från Tännäs och väster och norrut. I Lappland finns som i Jämtland en hel del byar/orter kring större sjöar med blånande berg och fjäll på längre avstånd. Lågfjäll finns kring Tornedalen i Norrbotten.

Thure

Lägger till min favorit Handöl i Jämtland. Enafors, Ånge. Det är inte bara att titta på kartan för vyn kan även fjällnära skymmas av terrängen. Har nog varit i ett halvt hundratal Svenska byar som har fjällutsikt. Minns inga fler namn.

Tack för era tips! Speciellt kul när ni lägger upp bilder!

@Staffan Andersson: Finns bilden från Rödön att få tag i högre upplösning? Väldigt vackert!!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips