Börjar göra preliminära planer för en sommartur Sulitjelma-Sårjåsjaure-Råvvejaure-Vaimok-Pieskehaure-Sulitjelma. Från Sulitjelma utgår enligt kartan en väg som förgrenar sig till två mindre vägar mot Ny-Sulitjelma och Låmivattnet. Skulle verka lockande att ta bilen en bit upp på fjället för att vinna några hundra höjdmeter och undvika landsvägsvandring, men har ingen aning om det finns någon möjlighet att i praktiken lämna bilen vid vägen. Åtminstone finns inga p-platser utsatta på den norska kartan. Har någon bättre information om detta?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Sulitjelma, parkeringsplats
- Trådstartare Bamba
- Start datum
Jag vet inte hur snöläget är i år, eller när du ska vandra. Men förrförra året startade vi i Sulitjelma i slutet av juni och gick mot just Sorjosjaure. Då fungerade det inte med bil mer än kanske 2/3 av vägen upp till Ny-Sulitjelma, eftersom snöfält låg över vägen. Kanske det går att ställa bilen vid Ny-Sulitjelma eller uppe vid västra Låmivattnet, men det är inte säkert att du tar dig dit med bil. Och att ställa bilen på serpentinvägen innan dess kan bli svårt. Ett alternativ är att ta en taxi från Sulitjelma och så långt det går.
Raskesven
Raskesven
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Kanadensarutflykt
Hej,
95/96 nån gång gjorde vi en kanadensarutflykt från Sulitelma ner till N.Bergnäs. Vi hyrde Rickard Hedman i Arjeplog som körde oss med minibuss. Tanken var att han skulle skjutsa oss från A-plog upp efter nämnda väg mot Loamejaure. Det gick bra en bit, men vi kom inte hela vägen fram då det var rejält med snö på vägen.
Vi fick helt enkelt använda våra kanoter som slädar för att ta oss fram till sjön (som f.ö var istäckt till stora delar, men det är en annan historia). Det här var runt 5-10 juli någon gång.Jag ska försöka hitta igen en bild från Loamejare och lägga upp i mitt fotoalbum.
Janne
Hej,
95/96 nån gång gjorde vi en kanadensarutflykt från Sulitelma ner till N.Bergnäs. Vi hyrde Rickard Hedman i Arjeplog som körde oss med minibuss. Tanken var att han skulle skjutsa oss från A-plog upp efter nämnda väg mot Loamejaure. Det gick bra en bit, men vi kom inte hela vägen fram då det var rejält med snö på vägen.
Vi fick helt enkelt använda våra kanoter som slädar för att ta oss fram till sjön (som f.ö var istäckt till stora delar, men det är en annan historia). Det här var runt 5-10 juli någon gång.Jag ska försöka hitta igen en bild från Loamejare och lägga upp i mitt fotoalbum.
Janne
Re: Kanadensarutflykt
Dessutom är en av sjöarna ( om inte bägge ) reglerad vilket vi höll på att bli varse på ett obehagligt sätt. Försök att gå på stränderna, om än de är branta.
Utflykt? Arbetsläger!
[Ändrat av öringen 2007-01-18 kl 15:59]
JanA; sa:Vi fick helt enkelt använda våra kanoter som slädar för att ta oss fram till sjön (som f.ö var istäckt till stora delar, men det är en annan historia).
Janne
Dessutom är en av sjöarna ( om inte bägge ) reglerad vilket vi höll på att bli varse på ett obehagligt sätt. Försök att gå på stränderna, om än de är branta.
JanA; sa:kanadensarutflykt
Utflykt? Arbetsläger!
[Ändrat av öringen 2007-01-18 kl 15:59]
Sulitjelma-Sårjosjaure
Hej
Jag gick från Kvikkjokk till Sulitjelma sommaren 05 och avslutade således min vandring på en ganska brant VÄG.
Det finns en liten damm till en kraftstation en bra bit upp och dit går en väg som väl inte är i allra böästa skick men vid dammen stod två bilar så visst går det att köra dit.
I Ny-sulitelma halvvägs ner från dammen finns en Hytte i NTFs regi, väldigt fräsch, varmvattendush och elspis är Du medlem i STF har NTF-pris = 1/3 av vad det kostar i svenska stugor. Det var skönt att komma dit efter halvannan vecka på fjället!
God Tur!
Hälsar Göran Lundin
Hej
Jag gick från Kvikkjokk till Sulitjelma sommaren 05 och avslutade således min vandring på en ganska brant VÄG.
Det finns en liten damm till en kraftstation en bra bit upp och dit går en väg som väl inte är i allra böästa skick men vid dammen stod två bilar så visst går det att köra dit.
I Ny-sulitelma halvvägs ner från dammen finns en Hytte i NTFs regi, väldigt fräsch, varmvattendush och elspis är Du medlem i STF har NTF-pris = 1/3 av vad det kostar i svenska stugor. Det var skönt att komma dit efter halvannan vecka på fjället!
God Tur!
Hälsar Göran Lundin
Re: Sulitjelma-Sårjosjaure
Jag kanske är småaktig eller har missat
något, men jag antar att "NTF" här
står för
DNT? (Om det nu inte rentav ska vara SOT, medlemsföreningen
i Sulitjelma).
Ludde1; sa:Hej
God Tur!
Hälsar Göran Lundin
Jag kanske är småaktig eller har missat
något, men jag antar att "NTF" här
står för
DNT? (Om det nu inte rentav ska vara SOT, medlemsföreningen
i Sulitjelma).
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg