Styrketräning för klättring

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Intressant sida där!

Gillar FAQ om Cross-Fit och träning :) samt den klockrena kommentaren: "As the inscription at Delphi reads, though, “know thyself.” If your climbing technique sucks, adding strength and power to it will not make you a better climber. Be honest with yourself." Inom programmeringen brukar vi kalla det grisregeln "Med tillräckligt mycket kraft kan man få en gris att flyga, men det är antagligen inte en bra idé"... haha...
 
kanske ska definiera vilket mål du har med klättringen? träningsupplägg beror till stor del vad du vill ha ut av klättringen, om du satsar på tävlingar på internationell/nationell nivå, eller för att utvecklas i en specifik gren inom klättringen?
 
Om man förutsätter att du är tillräckligt stark för din egen vikt (för det är ju det vi eftersträvar med klättring) så tycker jag att man ska fokusera på att se till att man inte får muskelobalans. Som en del tar upp här gäller det att träna antagonisterna T.ex. biceps-triceps m.m.

En till sak som är värd att ta upp om man ska vara skadefri är rörligheten. Funktionell rörlighet pratar man om i idrotter. Det betyder ungefär att du ska vara tillräckligt rörlig för din idrott.

Jag ser massor med människor med extremt dålig hållning i just klätterhallen. Tvärtom vad man kan tänka sig så är det långt ifrån alla klättrare som faktiskt är starka i baksida axlar. Den dåliga hållningen är troligen en blandning mellan stelbröstrygg, extremt starka latisium dorsi (ving musklerna) samt portioner av bröstmuskeln samtidigt som baksida axlar främst rhomber samt serratus anterior som är för svaga.

För att göra det enkelt att testa på er själva utan att gå in på massor med anatomi. Ta två grepp och dra dig uppåt så långt du kan, be någon titta på hur dina axlar rör sig när du drar dig upp. För många kommer säkerligen axlarna skjutas samt roteras fram vilket omöjliggör för baksida axlar att jobba samtidigt som latisimus dorsi och bröstmusklerna (pectoralis minor också) drar axlarna framåt.

Det här är en riktigt grogrund för skador som t.ex. impingement syndrom av muskeln supra spinatus.

Ta dig och titta dig omkring i klätterhallen så kommer du hitta mer människor med dålig hållning än du vanligtvis ser i en grupp med människor.

Reserverat för felstavning på allt..ja e trött :)
 
Jag skulle nog säga att man har allra mest nytta av att träna upp lite bålstabilitet. Det hjälper dig både när du gör statiska moves och när du försöker kontrollera svingen vid en dyno. Du når längre och får mer tid på dig att ta nästa grepp. Gör t.ex olika statiska övningar m pilatesboll eller balansplatta. Yoga är också en väldigt bra träningsform att komplettera med.

Sen skadar det väl inte om man åtminstone kan göra några pull-ups också..
 
I många år körde jag mycket fingerstryka och trodde jag skulle bli en bättre klättrare för det, jovisst vart jag starkare men inte nämnvärt bättre. Detta år har jag förutom klättrat då kört bara corövningar och andra övningar som bara har med sin egen kroppsvikt att göra. jag har även gjort mycket olika plankövningar med viktväst och jag har blivit en mycket bättre klättrare idag.

Det funkade för mej men som sagt alla reagerar olika på träning.
Lycka till.
 
Har man tillräckligt med tid så tycker jag att man ska köra lätt styrketräning för bål, axlar och armar ett par gånger i veckan, och sedan klättra så ofta man kan utöver det. Styrketräningen är skadeförebyggande och möjliggör en större mängd klättring, och är inte tänkt att träna maxstyrka.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips