Stort multifuelkök

Jag är på jakt efter ett dubbel eller enkellågigt multifuelkök liknande optimus hiker eller försvarets fotogenkök. Vet någon något som lämpar sig för 4-5 personers matlagning?

//Janne
 
Skall man laga mat för flera så är det ju mest praktiskt om man kan ha minst 2 lågor. Det finns ju flera gaskök som har 2 lågor, men det är inte vanligt för multifuelkök. Det är möjligt att man skulle kunna ordna med någon föregrening på bränsleslangen och koppla in 2 st brännare till en flaska? Men i princip tycker jag att det vore bättre att köpa 2 st separata multifuelkök, är man flera så går det ändå åt mera bränsle så man har inte så stor nytta av att försöka "samsas" om samma bränslefaska. Annars gör Coleman ett större bensinkök, men det är nog avsett för större sällskap eftersom det väger 4,3 kg!
 
Försvarets Truppkök 10, med 1 låga, eller Truppkök 20 - jägare, med 2 lågor, har jag sett till salu, på någon av de militära överskottshandlarna. Tror det var i skåne. Dessa kök går på fotogen (kerosene), T-gul, lampolja, eller liknande. Bra effekt. Förvärms med T-doja.
 
Dubbla kök är en väldans flexibel lösning, ett gigantiskt tvålågigt militärkök har man ju föga lust att bära runt på några längre sträckor.
Gäller det bilcamping eller sommarstuga är det ju en annan sak.

Jag har alltid dubbla multikök med mig när jag paddlar, om det gäller mer seriös matlagning, inte bara tevatten alltså, åker båda fram.

Har ett Primus gaskök också med två lågor för vanliga engångsflaskor. (skillnad på flaska och flaska, tror inte man får kalla engångstuberna för flaska egentligen)
Fungerar bra om det inte blåser eller lutar, kastrullerna står på kromade, hala stöd och vill inget hellre än välta.
Har gjort ett eget vindskydd av tunn mässingsplåt som hänger på varje brännare hela tiden, även vid transport.
 
Gott om vikt...

Jag skall ha det i en husbil. Dock är utrymmet mycket begränsat. Vill kunna köra det på fotogen och i nödfall bensin och diesel. Söker tillverkare.

Går försvarets kök att köra på annat än fotogen-vet någon? Är de tillförlitliga? Jag har några "på gång" så jag vill gärna veta mer om dem.
//Janne
 
Båt

Husbil, det finns ju massor med kök till båtar, har du kollat på dom?
Kardanupphängt båt-fotogenkök med kastrullhållare så att man kan laga mat i grov sjö (rondeller?), det är grejor det!
Finns förståss med gas och sprit också om man vill det.
 
visst...

...finns det det.

Jag är ute efter ett kök som går att köra på flera bränslen. Dessutom skall det gå att stuva undan det samt att laga mat utomhus om man skulle köra med orent bränsle. Därför är något för fältbruk mer anpassat för mina behov.

//Janne
 
Såvitt jag vet så duger som sagt fotogen, T-gul, lampolja och i nödfall även diesel, till dessa kök. Bensin har jag aldrig provat, eller hört någon annan prova. Tillförlitligheten är god. Finns väl iofs inte så mycket att jämföra med. Kräver dock som sagt även T-doja, för förvärmning.
 
Re: Förvärmning

Ben_Rangell; sa:
Borde gå att förvärma med bensin i nödfall?
//Janne

Fast om man inte tänker köra på bensin har man knappast någon nytta av att förvärma med bensin?

Bensin inomhus har jag ingen lust med, onödigt spännande...

Men om du tar två likadana multikök och bygger en kompakt låda till dom som du kan ta ur och köra ute vid behov?
En låda som är väl ventilerad och inte döljer köken och flaskorna utan bara håller dom på plats.
Fotogen inne och om det kniper bensin utanför bilen?

Möjlighet till konstiga bränslen i en husbil...
Låter som ett spännande projekt?
 
Mmm...

Vi skall till tredje världen (om vi nånsin kommer iväg).

Har erfarenhet av att åka runt i städer och leta fotogen-inte alltid lätt...Naturligtvis kommer vi att tanka på fotogen när det finns och ha rejäla lager men jag vill ändå ha en säkerhet att kunna köra alternativt.

Vet nån om 3000Wbtu är nog för att koka 4 liter vatten på någorlunda tid? I så fall kanske jag kör med Optimus Hiker i alla fall...lätta att stuva-och multifuel...
//Janne
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.