Bränslen till multifuelkök

Beger mig om ett par dar ut på en längre cykeltur runt Sverige/Finland. Har inför det skaffat mig ett Primus Omnifuel, mest för att kunna svänga in på vilken mack som helst och kunna köpa lämpligt bränsle. Vad köper ni i liknande lägen? Nån 5 liters Aspen-dunk känns ju inte så lockande att skava runt med.
 
Beger mig om ett par dar ut på en längre cykeltur runt Sverige/Finland. Har inför det skaffat mig ett Primus Omnifuel, mest för att kunna svänga in på vilken mack som helst och kunna köpa lämpligt bränsle. Vad köper ni i liknande lägen? Nån 5 liters Aspen-dunk känns ju inte så lockande att skava runt med.

Ett par 1liters bränsleflaskor räcker långt och än oömma. En del mackar och trädgårdsaffärer säljer aspen i lösvikt när påfyllning behövs.
/Niklas
 
Ja, finns det alkylatbensin på tapp så är ju det gjutet! Men jag tänkte snarare på alternativen till kemisk ren bensin och stora dunkar alkylatbensin. T-gul, T-blå, lampolja, lacknafta, thinner osv -sånt man kan hitta på mackar och vanliga livsmedelsbutiker i 1-liters flaskor, vad funkar och vad funkar inte?
 
Ja, finns det alkylatbensin på tapp så är ju det gjutet! Men jag tänkte snarare på alternativen till kemisk ren bensin och stora dunkar alkylatbensin. T-gul, T-blå, lampolja, lacknafta, thinner osv -sånt man kan hitta på mackar och vanliga livsmedelsbutiker i 1-liters flaskor, vad funkar och vad funkar inte?

Alkylatbensin torde tveklöst ge bäst förbränning och minst problem med igensatta kök. De andra vätskorna är väl mest att betrakta som nödbränslen och gör att köket behöver rengöras betydligt oftare?
/Niklas
 
Ja, finns det alkylatbensin på tapp så är ju det gjutet! Men jag tänkte snarare på alternativen till kemisk ren bensin och stora dunkar alkylatbensin. T-gul, T-blå, lampolja, lacknafta, thinner osv -sånt man kan hitta på mackar och vanliga livsmedelsbutiker i 1-liters flaskor, vad funkar och vad funkar inte?

Kemiskt ren bensin, tgul/lampolja och lacknafta funkar bra med Omni :). Tblå skulle jag avstå från, liksom tröd.

...någon särskild rengöring har aldrig behövts. Jag kör igenom rensnålen när jag byter munstycke, verkar räcka...

//J
 
Jag misstänker att dom behöver förvärmning, eller, jag är rätt säker på det faktiskt.

Men hörni grabbar, ni har ju glömt billigaste och bästa bränslet, nämligen diesel. Jag kör inget annat i mitt Optimus Hiker som ju också kan bränna det mesta utom hydraulolja med brandskyddstillsats för där blev det stopp. :)
 
Jag misstänker att dom behöver förvärmning, eller, jag är rätt säker på det faktiskt.

Men hörni grabbar, ni har ju glömt billigaste och bästa bränslet, nämligen diesel. Jag kör inget annat i mitt Optimus Hiker som ju också kan bränna det mesta utom hydraulolja med brandskyddstillsats för där blev det stopp. :)

Va? Du menar att Diesel är ditt förstahandsval i Hiker? Låter ju smått fantastiskt faktiskt. Vågar man testa?

Fotogen kan förvärmas med fotogen om köket har en veke för ändamålet. Finns på alla MF-kök, alternativt bygges av Bauhaus kamintätnings-list (metervara). Inga problem.

Jag skulle i vilket fall tipsa om att ta med ett gäng Olika flaskor snarare än en stor (dunk). Då gör det inget om du får tag på olika skvättar av olika bränslen alltså. Det är ju inte bra att blanda.
 
Visst vågar du testa diesel, det är ungefär samma soppa som gammaldags fotogen.

Apropå att blanda bränsle, här blandas friskt eftersom köket går på i stort sett vad skit som helst och just nu har jag en dunk med 50-50%-blandning av fartygsdiesel bunker 2 och bensin som får hänga med ut i skärgården på höstens långpaddling.
 
Jag kör m vanlig bensin från tapp, den är nästan lika bra som alkylatbensinen. Vet inte hur enkelt det är att köpa endast 1-2 liter på en svensk mack dock, det funkar fint utomlands iaf. Funkar bra att förvara i en vanlig petflaska iaf.

Har också ett omnifuel. Än så länge inte nåt större problem m att det sotat igen (inget som jag inte kunnat lösa m andra ord) men däremot sotar det betydligt mer på vanlig bensin än alkylatbensin (troligtvis bättre m 98 oktanig som du kan få tag på i Sverige/Finland än det jag köpt)
 
Klart man kan köra på mackbensin, men skulle inte rekommendera det.
Det innehåller en massa ämnen som inte är bra för dig eller köket i längden.
Dels får du rengöra köket oftare, dels får du i dig giftiga ämnen som är skönt att slippa.

Kemiskt ren bensin är bäst, alkylatbensin är nästintill lika bra.

Såg på en tidigare arbetsplats diagram på vad avgaserna från röjsåg innehöll när man körde på alkylatbensin respektive vanlig. Minns inte exakt vilka ämnen, men det var tillräckligt för att övertyga mig!

En annan rent praktisk detalj. Spiller du mackbensin t.ex. på en handske eller så, så luktar det illa ganska länge av de tyngre kolväten som ligger kvar när bensinen dunstat. Inte lika illa med alkylat, och inte alls med kemiskt ren. (Fotogen är värre och diesel är ju värst, men ändå.)

Om jag i TS situation ställdes inför alternativen, skulle jag välja:

1. Kemiskt ren bensin
2. Alkylatbensin (4t, vet inte var 2t hamnar i ordningen)
3. Lysfotogen
4. T-röd
5. Tändvätska,Lampolja (Om det inte är vinter, då riskerar skiten att stelna.)
6. Mackbensin
7. Diesel

E85 kanske går att använda? Knappast bättre än vanlig 95okt, så jag räknar inte med det.
Spolarvätska av olika sort borde kunna användas. Är det typ 95% hyfsat ren sprit (etanol, isopropanol) i så går det kanske bra, men de kan innehålla tensider och parfym och allt möjligt skit, så det är nog en nödlösning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mj4x4 Vilka bränslen till Kap Kök och brännare 2
Stolpe76 Trangia X2 bränslen Kök och brännare 14
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Peter77 Tråden om köksredskap till friluftskök typ trangia & dyl Kök och brännare 52
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.