Multifuelkök med gasmöjligheter...

Hej!
Det lär bli lite jox med att byta munstycken och så... Det har jag hört då jag snabbt ställt frågor kring "lägerelden".
Vad säger folk här kring den virituella lägerelden:
  • Finns det bra och lätta multifuelbrännare som också kan födas med gas (tänkt så under den varma säsongen, och/eller vi de tillfällen då det är bekvämt med gas)??
  • Eller finns det inga värt att titta på för att de i kanske blir sämre i något avseende? Hur då?
Berätta om du har tid och lust... :)
(Jag hade tydligen inte tid och lust att söka på forumet...)

Goafton!
Patric
 
Hej!
Det lär bli lite jox med att byta munstycken och så... Det har jag hört då jag snabbt ställt frågor kring "lägerelden".
Vad säger folk här kring den virituella lägerelden:
  • Finns det bra och lätta multifuelbrännare som också kan födas med gas (tänkt så under den varma säsongen, och/eller vi de tillfällen då det är bekvämt med gas)??
  • Eller finns det inga värt att titta på för att de i kanske blir sämre i något avseende? Hur då?
Berätta om du har tid och lust... :)
(Jag hade tydligen inte tid och lust att söka på forumet...)

Goafton!
Patric

Det enda du behöver veta är Primus Omnifuel! Klar med min "story" :)

// Jocke
 

avslutad210712

Gäst
Det enda du behöver veta är Primus Omnifuel! Klar med min "story" :)

// Jocke

Kör mitt Omniruels på heptan utanför tältet och på gas i absiden.

Och lat som jag är så byter jag inte munstycke när jag kör på gas utan kör med bensinmunstycket. Gissningsvis förlorar jag lite effekt men det gör inte så mycket för när jag kokar i absiden har jag oftast ingen tidsnöd. Tänk dock på att det kan finnas bensin i slangen om man gör som jag gör så är man rädd om dyr tältväv så får man vara lite försiktig.
 
Bra och lätt multifuel som funkar med gas = Primus Omnifuel (titanvarianten). Fast det blir ganska stort och tungt om man alltid tar med det i den där trälådan som det levereras i.....
 
Jag har ett Primus MFS. Det går att köra på gas (och fotogen och bensin) men jag tycker att det är lite mindre effektivt än mitt Primus Micron, dvs det går åt mer gas per dag. Det trevliga med gaskök är ju att dom är tysta, lätta och kan förses med Piezo-tändare. Multikök brukar inte ha P-tändare, skulle tro att den smälter när man förvärmer.
 
Hej och Tack så här långt!

Fler tips på kök? Andra modeller?
Fler tankar om nackdelar fördelar med "multikök med gasmöjligheter"?

Nattinatti,
Patric
 
När man efter tags gaskörande tröttnar på pryttlar och slangar skaffar man ett toppmonterat kök som t ex Pocket Rocker, det räcker länge. Multifunktions användbarheter i all ära men ute vill säkert du som jag ha det enkelt och lätt. Att värdera allt utifrån KISS perspektivet är ett sätt att komma närmare naturen...
Men de flesta MF kök går med lite puhl att köra med gas, inte lättare, inte effektivare men det går.
//J
 
När man efter tags gaskörande tröttnar på pryttlar och slangar skaffar man ett toppmonterat kök som t ex Pocket Rocker, det räcker länge.
Well, jag kommer från "det hållet". Har använt mitt Crux för allt och alltid under ett gäng år nu. Har helt enkelt tröttnat lite på begränsningarna. Just nu i allafall - eventuellt är det bara så att jag inte köpt någon pryl länge... :)
Nädå. Jag vill iallafall tänka igenom ett par scenarion gällande markstående kök - multifuel, gas eller 'multifuel med gas'. Sen får jag se var jag landar. Och när. Mina interna scenariodiskussioner brukar ta ett tag... ;)
 
Många kök går nog att köra på gas även om inte tillverkare nämner det som alternativ, som t ex Optimus Nova:

http://spiritburner.com/forum/viewtopic.php?t=7951

Men det finns ju andra "färdiga" alternativ också:

http://www.handlerimport.no/kovea.asp

Siden jeg har kjørt nova en del på gas, kan jeg vel si at det går bra, men det er ikke det Optimus har utveklat det for.
Jeg er veldig glad i mitt Nova, men har endt opp med Nova + hjemmelaget vindskydd og trangiakjeler (non-stick) eller Trangia med gasolinnsats avhengig av årstid m.v.

Jeg har forsøkt mye annet, men kommer alltid tilbake til denne løsningen.

Det beste alternativet må da være et Coleman bensinkøk som er nesten like lett å bruke som et gaskøk. Ingen forvarming om sommeren, men du må pumpe.
Om vinteren forvarming med pasta.

dsk
 
Jag har för mig att Optimus Nova i praktiken gâr att köra med gas, men att anlendingen till att Optimus inte gâr ut med den information i sina broshyrer är Novan inte har de nödvändiga typgodkänningarna etc. för detta. Eller nàt sânt?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.