spärren baktill på pjäxorna....

Hejsan !
som alla nu förstått så använder jag Scarpa T2 och det finns ju då en spärr vid hälen på pjäxan som gör att man kan ställa in den i två olika lägen. Själv kör jag alltid med den i UPPFÄLLT läge, jag tycker det funkar bäst så, det är då lättare att åka med bakvikt vilket jag gillar.

Min fråga:
när är det meningen att man ska använda den där spärren egentligen ? Jag testade att köra i nedfällt läge men det var ingen större skillnad. På exempelvis Scarpa T1 kanske det är mer skillnad, jag vet inte. Kan nån säga vad syftet med spärren är.

Nedfällt läge: mer aggressiv framåtlutad stil, uppfällt läge: bakåtlutad skönsurfning, är min slutsats. vad har övriga att säga ?

MVH Mats Frank, bakåtlutad skönsurfare, Umeå

prtic@home.se (André Prtic´)

Gäst
Uppfällt!

Det är väl min teori också. Läs mitt inlägg lite längre ner.

André

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Uppe på tur!

Om du använder dina plastpjäxor till att gå på tur är det väldigt skönt att fälla upp spärren. Då slipper du gå framåtlutad. (Samma poäng gäller i affären på väg hem från backen märkte jag i nyår...) Jag har den alltid nere på väg ner för backen, men så är min stil inte särskilt bakåtlutad heller.

Kerouac

Gäst
Det var det dummaste jag hört

Mycket dumt har jag hört men att ha gå spärren uppfälld i backen tar nog priset.
MVH
Kerouac << framåtlutad aggresivåkare från Norrland

testat nerfällt läge lite mer nu :)

Hallojsan !

Jag har efter en vecka i Kittelfjäll testat att köra med spärren i nerfällt läge lite mer och det tyckte jag gav lite bättre stabilitet faktiskt. Speciellt i farmåtlutad aggressiv åkning, vilket jag också anväönder i vissa fören. Det äör väl mest när det är mjukt och uppkörd lössnö eller orört som jag är mer bakåtlutad. Speciellt när det är ganska flackt.

Är det knixig terräng, som t ex när man droppar in i Storgrova på den högra kanten sett uppifrån och brant så ger det bättre stabilitet vid landningar efter ett sånt drop.

Även då det är småpuckligt så kändes det faktiskt bättre med nedfällt läge. Smalbenet hålls liksom fast bättre i samma läge då, vilket alltså är syftet med spärren.

MVH Mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips