Sova i kyla?

Hur är det om man somnar och det smäller till och blir kallt.
Nog vaknar man väl av kylan och kan ta på sig?
Nog har det vart så för mig iallafall.
Eller finns det risk att man aldrig vaknar igen om det blir för kallt?
Kan tänka mig att det kan hända om man är helt slutkörd och kroppen inte orkar att reagera, men pigg och kry så borde man väl vakna av att man fryser? Eller?
 
Fysisk trötthet och kyla är en välkänd dräparkombination. M a o gör vad du kan för att höja dina odds innan du kryper in i sovsäcken.
En annan vinterdräpare som i tält eller bivac är kolmonoxid, du producerar den själv, se till att det finns ventilation. Är det 0° snöfall eller underkylt regn, slå bort isen från yttertältet innan du kryper ner.
Det pratas om farliga djur men det är lätt att det farligaste du möter är dig själv.
go tur
 
De andr farliga djuren vill jag gärna träffa och fota :)
Jag tänkte mer vindskydds varianten. Nu har jag legat i vindskydd innan och i kallt väder.
Men har stött på komentarer som att blir det -20 och du somnar så vaknar man ej.
Jag har då vaknat av att jag fryser som en hund, eftersom jag haft för dålig sovsäck, eller ingen alls.
Ville bara kolla så att det är fler som tror på den teorin.
 
Vindskydd har definitivt luftombyte.
Med en Nying på ena sidan och och ett dragfritt vindskyddsbygge samt en varm vintersovsäck är det inga problem att sov tills man vaknar utsövd av magens muller.
De där vilda stora som man vill se brukar mest vara skygga.
go tur
 
Har sovit i -15 i vanligt tält som mest. Vaknade då mitt natten av att jag frös om arslet nått fruktansvärt. Hade alldeles för tunt liggunderlag. Två riktigt tjocka är att rekommendera. Har även sovit i -40 i lumpen med då med kamin i tältet.

Om man lägger sig varm så känns det otänkbart för mig att man skall kunna kylas ner så pass att man inte vaknar.
 
Fel-fel-fel-fel

Fysisk trötthet och kyla är en välkänd dräparkombination. M a o gör vad du kan för att höja dina odds innan du kryper in i sovsäcken.
En annan vinterdräpare som i tält eller bivac är kolmonoxid, du producerar den själv, se till att det finns ventilation. Är det 0° snöfall eller underkylt regn, slå bort isen från yttertältet innan du kryper ner.
Det pratas om farliga djur men det är lätt att det farligaste du möter är dig själv.
go tur
Kol DI oxid ska det vara, inte kol MON oxid. Koldioxid, CO2, bestående av en kolatom omgiven av två syreatomer är det vi andas ut och kolmonoxid, CO, bestående av en kolatom och en syreatom bildas vid ofullständig förbränning.


*jourhavande Messersmitt,,,,,,,,,,som vet bäst,,,,,,,,alltid*
 
sakta i backarna.

Vi har 2 processer igång här. Dels kolmonoxidförgiftning och syrebrist.

Ja vi producerar koldioxid. Men det är kolmonoxiden som är riktigt farlig. Hemoglobin tar upp det lättare än syremolekyler och kolmonoxiden "täpper" igen lungorna och orsakar inre kvävning. Kolmonoxiden uppstår vid oförständig förbräning, tex vid användad av ett campingkök.

Givetvis är det även farligt om tält eller bivacen är så tät att det inte kommer in ny luft och alla syremolekyler (o2) som finns i luften i skyddet tar slut. Vilket resulterar i syrebrist och kvävning.
 
Sen får vi inte glömma bort att tex. ett campingkök förbrukar en himla massa syre för förbränningen också, och ned minskad syretillförsel får man ökad kolmonoxidproduktion. Alltså, vill man ta livet av sig i fält så slå upp tältet eller bygg en tät snöbivack, täta allt som tätas kan, tänd köket eller ett gäng värmeljus, kryp ner i sovsäcken och, voila, alla problem lösta för all framtid.


Ungefär så minns jag att ett befäl berättade det när jag gjorde gröntjänsten *för hundra år sen* och han gjorde det så levande så ingen kunde undgå att fatta allvaret i det hela. Han sa också "kyla i sovsäck i tält överlever man, men inte med en öppen låga som kompis".
 
Koldioxid

Fysisk trötthet och kyla är en välkänd dräparkombination. M a o gör vad du kan för att höja dina odds innan du kryper in i sovsäcken.
En annan vinterdräpare som i tält eller bivac är kolmonoxid, du producerar den själv, se till att det finns ventilation. Är det 0° snöfall eller underkylt regn, slå bort isen från yttertältet innan du kryper ner.
Det pratas om farliga djur men det är lätt att det farligaste du möter är dig själv.
go tur

Koldioxid bildar männskan :)

kolmonoxid bildas vid ofullständig förbränning av kolföreningar
 
Men man kan faktiskt andas ihjäl sig på vintern. Speciellt farligt när utandningsluften kyls av direkt, annars stiger varm luft. Koldioxiden vi andas ut är tyngre än luft och vid stark kyla kommer koldioxiden att rinna längs marken. Man skall därför aldrig sova i den lägsta punkten i sin bivack eller tält. Speciellt i vindstilla väder om ventilationen är dålig. En bivack bygger man lätt uppåt med brunn i mitten. Med en sänka i absiden kan gasen rinna undan.

Men om man inte är berusad eller totalt fysiskt utmattad vaknar man garanterat om man fryser. Sänker man å andra sidan nervsystemets känslighet med för mycket sängfösare är risken att kroppstemperaturen sjunker farligt lågt innan varningssystemen kör igång. Då är det godnatt!
 
Hallå där!

Kol DI oxid ska det vara, inte kol MON oxid. Koldioxid, CO2, bestående av en kolatom omgiven av två syreatomer är det vi andas ut och kolmonoxid, CO, bestående av en kolatom och en syreatom bildas vid ofullständig förbränning.


*jourhavande Messersmitt,,,,,,,,,,som vet bäst,,,,,,,,alltid*

Jag förbehåller mig rätten att själv bestämma vad jag vill andas ut!
Om jag nu vill spara en syreatom varje gång jag andas ut för att bättre kunna syresätta mig när jag sover så är det väl min sak!;)


MVH

Mr Bessermesser.
 
Jag förbehåller mig rätten att själv bestämma vad jag vill andas ut!
Om jag nu vill spara en syreatom varje gång jag andas ut för att bättre kunna syresätta mig när jag sover så är det väl min sak!;)


MVH

Mr Bessermesser.

Då borde du passa på att tända eld på din utandningsluft. Gengas (CO) brinner bra! Då får du extra värme i tältet.

Mr
Bisserwesser.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.