Sova med (ytter-) kläderna på?

Har någon prövat att sova med ytterkläderna på?

Min tanke är att pröva sova under enkel tarp på liggunderlag i t.ex. en bra skaljacka och byxor. På så sätt frigörs en hel del utrymme och vikt.
 
Det fungerar bra bara om du har en supertunnsovsäck över bara.Alpinister kör ju med dundräkter och har n Marmot Atom över sig t.ex.

Jag har ett sovsystem som baserar sig på.den varianten och -20 är inga problem
 
Jag sover alltid med ytterkläderna på när jag sover ute. Det har flera fördelar, tycker jag. Att börja dagen med att dra på sig iskalla kläder är ingen höjdare.
 
Det beror mest på hur många övernattningar du planerar, torra sovplagg brukar leda till bättre sömn. Att försöka sova i svettvåta kläder brukar inte fungera speciellt väl. Så mycket beror på vad du är ute efter och hur du går och planarerar.
go tur
 
Mycket under och över, lite på

Jag har provat att sova med klälderna på, företrädelsevis i firman där kläderna är gröna men då för att sanbbt kunna stiga upp om situationen skulle kräva det. I det civila friluftslivet tycker jag betydligt mer om att ha mycket under och över mig men lite på mej då jag sover - max ett tunt lager på sej. Tycker lätt det blir att man svettas med för mycket på sig och sen blir det kallt. Vill man inte ha kalla kläder så kan man ha understället löst liggande i sovsäcken. Att ova med skorna på är värst för de andas sämst och blir lätt svett-fukt-kallt. Jag hade hellre haft mindre på mig och lagt jackan över mig än att ha den på mej - har sovit ett antal nätter under stora gröna rocken också men samma princip då - lite på sig men mycket under och över sig.
Men så är jag ingen UL-taliban heller. VIll såklart inte bära i onädan men har aldrig vägt någon av mina prylar heller.

/Patrik
 
Vi är alla olika. På låglandsturer kan jag ju experimentera lite; på en tur ville jag känna efter om jag trivdes med att inte byta kläder alls på lägret och det gjorde jag helt enkelt inte. Så jag fortsätter att byta närmast kroppen, sen kan det alltefter omständigheterna bli aktuellt med fler plagg, men då använder jag dem jag har på under färden. De extra nattkläderna använder jag också på resan, de väger totalt högst 4 hg.

Jag kör förstås med en sluten dubbelväggig boning, ett Laser Competition. Jag gillar värme och skydd mot regn. I de trakter där jag vandrar åskar det en del och marken mättas fort.
 
Tror jag med har provat alla varianter och kommit fram till att jag sover bäst med ytterst lite kläder på. Jag sover på sidan, kurar ihop mig som en boll. Hur bekväma byxorna än är under dagtid så finns det alltid något som skaver eller trycker när man ska försöka sova. Sen rör jag mig på natten och har fler gånger vaknat av att jackan hindrat rörelserna på något sätt, den hänger liksom inte med utan stramar eller korvar sig. För att inte tala om att sova med kängor på - döden för fötterna. Nej, jag bär hellre med mig en sovsäck och faktiskt sover, än sparar några hekto. Vad gäller kalla kläder på morgonen så är det inte trevligt men det är smällar som jag tar...
 
Haha ja det blev väl en del dom andra la dit lite extra för att få till bilden.

Ang sova med kängor , det är det sämsta man kan göra.Om man absolut måste så bör man lossa å snörningen helt.
En metod där man sover med kläderna på är att stoppa ned benena(inga skor) i ryggsäcken och ha skaljackan som täcke - det har jag gjort många gånger och funkar fint
 
På kortare turer 1-3 övernattningar så sover jag ofta med kläderna på. På längre turer har jag har jag sovplagg med mig.

Vad gäller kalla kläder så brukar jag stoppa nästa dags kläder i en påse som jag förvarar i botten av säcken eller om jag använder två säckar så förvarar jag dem mellan den yttre och inre sovsäcken. Är det sträng kyla och kläderna är lite fuktiga så är detta ett måste. Då brukar jag lägga skalkläder och skalkängor under sovsäcken så även de får lite värme.
 
Som sagt. Ibland har jag inte ens orkat ta av mig ryggsäcken. Man vaknar när det blir kallt, reser sig upp och börjar gå. Mycket tidsbesparande.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.