Sonfjället med nybörjare? Fara för björn?

Hejsan

Lite spontant planerar jag en möjlig vandring med min fru och min 5-åring. Jag och 5-åringen har stor friluftsvana, men inte min fru. Jag har viss fjällvana från Jotunheimen och Sarek, men det är första fjällturen för min fru och dotter.
Planeringen är att parkera vid Dalvallen och vandra in söderifrån, med 2-3 övernattningar totalt.
Är det en lagom natur att börja fjällvandra i för nybörjare, och hur är det med björn? Sonfjället är, som jag förstod det, Sveriges björntätaste område. Jag har aldrig oroat mig för björn, eller haft maten någon annanstans än i tältet, men bör man vara försiktigare här?

Hejsan

Lite spontant planerar jag en möjlig vandring med min fru och min 5-åring. Jag och 5-åringen har stor friluftsvana, men inte min fru. Jag har viss fjällvana från Jotunheimen och Sarek, men det är första fjällturen för min fru och dotter.
Planeringen är att parkera vid Dalvallen och vandra in söderifrån, med 2-3 övernattningar totalt.
Är det en lagom natur att börja fjällvandra i för nybörjare, och hur är det med björn? Sonfjället är, som jag förstod det, Sveriges björntätaste område. Jag har aldrig oroat mig för björn, eller haft maten någon annanstans än i tältet, men bör man vara försiktigare här?

Jag har varit/övernattat på Sonfjället ett flertal gånger. Jag har aldrig sett björn, men vid senaste besöket (i början av juni) såg jag två spillningshögar, varav en relativt färsk. Så nog finns där björn. Däremot är det inget jag oroar mig för, jag tror att björnen är räddare för mig och min hund än vad jag är för den. Så nej, särskilt orolig tror jag inte du behöver vara, jag själv sover med maten i tältet. Det viktigaste är ju som alltid att tänka sig för, det har du ju tydligt redan gjort som frågar!

Angående terrängen så är den lättgången och leder finns, passar säkert fint för nybörjare! Själv gillar jag Sonfjället för att det är lätt att ta sig dit på spontanbesök, ingen större planering krävs.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips