Sökes: Löstagbar höftbältesficka.

Jag är väldigt nöjd med min lilla ryggsäck, sånär som på en detalj. Jag saknar en höftbältesficka på den! Vad jag är ute efter är alltså något liknande den här. Den verkar på pappret perfekt, men så upptäcker jag att fästöglan är vriden 90 grader "fel". Den bör vara stor nog för att kunna hålla en liten kompaktkamera, snusdosa, plånbok eller nycklar. Ja, inte allt på en gång då men två saker samtidigt vore kalas.
Trodde jag fick en snilleblixt och började leta efter kamerafodral till kompaktkameror men där kammade jag noll, dels verkar de vara för små och framförallt så har de en alldeles för lång dragkedja, jag vill enbart ha öppning på toppen, inte nästan hela vägen runt.
Är det någon här som kan hjälpa mig vidare, mitt googlande har inte varit framgångsrikt än så länge...
 
Var det så att du ville ha kortsidan upp när man fäster den på bältet? Vi har fått med ett antal av denna sorts väskor när vi köpt våra större ryggsäckar. Jag tror att de jag har är Haglöfs. Jag har sett att motsvarande finns att köpa på sport/friluftsaffären.
 
nikon

jag har en liten grå sak fr Nikon, coolpix ,vet inte vad den är till, gissar att den rymmer 2 cigarettpaket och då är det lite kvar på bredden, jag har minikikare mobil och nycklar i den, plånbok blir tight, kortsidan upp och dragkedjan går halvvägs ner på båda sidor - funkar bra för mig
 
Nja, jag vill helst ha långsidan upp. Men kortsidan upp fungerar kanske som sista alternativ.
På min stora säck har jag en variant från Haglöfs med kortsidan upp, och jag är inte helt förtjust i det om jag ska vara ärlig.
Men tack för tipsen!
 
Tack Pia!
Den ser helt rätt ut, och 0,75L är ju onekligen stort nog. Nästan så jag funderar på om det är på gränsen till för stort. Hur upplever du det, slår man i fickan med armen eller märker den på annat sätt? På sidan står det "Har du en säck från någon annan tillverkare så passar fickan till den med, förutsatt att det går en rem på utsidan av höftbältet där du kan snäppa fast fickan i." vilket jag inte är helt säker på vad det innebär. Hur "snäpper man fast" fickan, är det inte vanliga bältesholkar på baksidan som man trär remmen igenom? Bilder från google visar två sådan hållare, men de verkar vara vad som på getout kallas för "stora fästet, 5 cm."
Sista frågan nu, den på getout heter "vänster", vet du om det är någon skillnad på vänster och höger modell? Som högerhänt vill jag ju ha fickan på höger sida för att slippa använda två händer, som det ser ut på internet borde jag kunna sätta en vänstermodell på höger sida och då få dragaren till dragkedjan bak i stängt länge, vilket inte skulle störa mig alls faktiskt.

Några funderingar blev det allt, antar att e-handel har sina nackdelar det med när man inte kan klämma och känna själv :)
 
Du har så rätt egen våg och måttband funkar sällan med näthandeln.

Mollefickor till moderna västar finns i många storlekar från litrar till dl. Alla är inte avsedda att bära vapentillbehör i, Min vän yrkesfotografen har en med fickor som passar hans utrustning, den är i grått, men de finns även i svart och blått.

Hittar du en perfekt ficka men som inte har en bältesögla som passar ditt bruk är det ingen match att fästa en dylik i en väska, behöver du en tät väska så får du tejpklistra sömmarna på insidan. YMMV
 
hej

Har kollat min lösa ficka - där finns et litet spänne på ena sidan som man drar en rem ( ca. 2.5 cm) igenom og og en bältesholk på andra sidan (5 cm) där bältet dras igenom. på det sättet sittar den fast - hade den på under en veckas fjällvandring i somras og märkte den inte. Den finns i båda högra og vänster model.
har bifogat bild
 

Bilagor

  • bälteficka.jpg
    bälteficka.jpg
    80 KB · Visningar: 396
Jo du har rätt, men å andra sidan finns det en massa asiatiska barn som inte gör annat än att sy på sådana öglor hela dagarna och jag vill ju inte att de ska bli arbetslösa :)
Tyvärr har inte butikerna här något som passar herrn i smaken, så då blir man ju förpassad till e-handel. Som ofta är bra, men har sina nackdelar helt klart.
Granite Gear ser dock väldigt lovande ut, om bara Pia eller någon annan med erfarenhet kan ge positiva svar på mina frågor så blir det nog en sådan.
Kanske borde slänga iväg ett mejl till getout med, men frågan är om de hinner bry sig om att svara på ett så pass litet köp...

Edit: Såg att Pia hann svara medan jag skrev. Tack så mycket för hjälpen! Har mejlat getout nu om de även har högermodellen, i så fall så blir det köp!
 
De var snabba att svara på mitt mejl, och jag tror att svaret kan vara av intresse för fler.

Belt Pocket finns sen våren 2010 endast i en modell, löparen på dragkedjan sitter då tvärtom mot den bild som nu visas (håller på att ta ett korrekt foto, byts vilken stund som helst).

Det är inte bara bilden som varit inaktuell ett tag, beklagar detta, utan jag har även justerat beskrivningen så den stämmer bättre med nuvarande verklighet.

Fickan verkar perfekt, så det får bli en beställning men det känns ju sådär att de inte har uppdaterat sin hemsida på över 1½ år när en produkt förändras...
 
Osprey Grab Bag?
Arctery Maka 1?
Kanske lite stora för ditt syfte. Men de går att kombinera med höftbälte på ryggsäck.
Timbuk 2 Shagg Bag:
http://www.timbuk2.com/tb2/products/shagg-bag

Var i några tyska friluftsbutiker förra veckan, Jack Wolfskin har massor av add-on-fodral i olika storlekar:
http://www.jack-wolfskin.com/en-uk/equipment/travel-accessories/e-protection.aspx/categories-5103/
Globetrotter har stort sortiment:
http://www.globetrotter.de/de/shop/...Taschen&GTID=09cacc1e07a9ec34724a9c9413d02ad2
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.