Söder om Stockholm?

Har till slut insett att naturen lockar mer än staden på fritiden. Som inflyttad till Sthlm saknar jag erfarenhet av vart jag skall bege mig, när jag vill ut för en (eller ett par) övernattning. Ibland ensam, ibland med min 6-åriga son. Snälla, ni med så mycket erfarenheter, kan ni inte tipsa mig om trevliga utflyktsmål söder om Stockholm; tänker mig fr.a. övernattning i tält. Kanske vi t.o.m. ses där ute i skog o mark?
 
Hela sörmlandsleden ligger vid dina fötter. Den börjar i Björkhagen och går delvis i Nackareservatet. Sen finns det ju Tyresta nationalpark.

Hur mycket söder om stan menar du?
 
Hela sörmlandsleden ligger vid dina fötter. Den börjar i Björkhagen och går delvis i Nackareservatet. Sen finns det ju Tyresta nationalpark.

Hur mycket söder om stan menar du?

Bra fråga: Norr om Nyköping, typ ... Och söder om söderledstunneln, liksom ;)

Tyresta: har knallat en del där. Vackert, fascinerande, och allt det där. Men inte precis stället att bara slå upp tältet på, när andan faller på.

Sörmlandsleden är helt klart värd att utforska.
 
Bra fråga: Norr om Nyköping, typ ... Och söder om söderledstunneln, liksom ;)

Tyresta: har knallat en del där. Vackert, fascinerande, och allt det där. Men inte precis stället att bara slå upp tältet på, när andan faller på.

Sörmlandsleden är helt klart värd att utforska.


Varför inte tälta i Tyresta? Så länge du undviker själva nationalparken och de allra mest trafikerade områdena, så finns det många lugna ställen där.
 
Varför inte tälta i Tyresta? Så länge du undviker själva nationalparken och de allra mest trafikerade områdena, så finns det många lugna ställen där.

Ja, varför inte? Lite beroende av att jag inte känner till det bättre än vandringslederna. För att jag helt enkelt inte känner till området tillräckligt bra.

Så det var ett bra tips, som jag hoppas följs upp av fler!! ;)
 
Glöm inte skärgården!

Med Waxhomsbolagets båtar kan du ta dig till t.ex. Fjärdlång, Utö, Nåttarö och andra platser där du och lillgrabben förutom att bada och fiska kan hitta många spännande ställen inom relativt korta avstånd. Dessutom blir själva båtresan en upplevelse i sig för en sexåring. Tänk bara på risken för fästingar.
 
Glöm inte skärgården!

Med Waxhomsbolagets båtar kan du ta dig till t.ex. Fjärdlång, Utö, Nåttarö och andra platser.

Skärgården är ett bra förslag (det också!). Vilka möjligheter har man att tälta på öarna, bortom campingplatser? Har för mig att jag hört att det på många öar är tältningsförbud; stämmer det?

Med er hjälp börjar jag få en "karta" över möjligheter! Vad finns för fler förslag, i kategorin "nybörjar-camping i södra stockholm"? ;))
 
Fixa kartor över södra stockholmsområdet, då kan du hemma i lugn och ro titta ut ställen som ser intressanta ut. Lantmäteriets Terrängkarta (f d Gröna kartan), blad 10 I SO och 10 I SV rekommenderas. Finns i kartbutikerna, t ex på Vasagatan mittemot Centralstationen.

Ett annat sätt att få tips om fina områden är de broschyrer som ges ut av t ex Skärgårdsstiftelsen och Länsstyrelsen. I "brevlådor" i anslutning till många skärgårdsområden kan man gratis ta broschyren "Skärgårdsnatur" som ges ut av Skärgårdsstiftelsen. Denna täcker hela skärgården från norr till söder och innehåller mycket info om de olika öar som tas upp. Jag vet inte om den kan beställas direkt från Skärgårdsstiftelsen men du kan ju kolla! Webadress: www.skargardsstiftelsen.se

Länsstyrelsen har en jättefin broschyr som heter "Utflyktsguide till 33 skyddade naturområden i Stockholms län". Den kan beställas från Länsstyrelsen. Gå in på www.ab.lst.se/utflyktsguide eller ring 08-785 47 45. Broschyren kan även laddas ned som pdf.

Lycka till!
 
Fixa kartor över södra stockholmsområdet

tack "pacific", broschyrerna har jag fixat, och de är helt klart matnyttiga. Kompletterade med mer detaljerade kartor, bör jag vara så redo jag någonsin kan bli!

Jag har väl drabbats lite av "vad fråga, vagt svar": det har varit mycket värdefulla svar/tips. Samtidigt kan jag känna att det är grova penseldrag, om ni förstår. (Missförstå mig inte: Jag ÄR mycket tacksam för era svar!!!) Vad jag nu också suktar efter, är även tips som "När jag var ute med min son/dotter, åkte vi till XXX och slog upp tältet vid XXX. Det var fantastiskt." etc.

Svaren hittills gör att jag känner mig redo! Att jag känner att ni jäklars, nu skall det ske. ... Riktigt var det skall ske, har jag inte klurat ut ännu ... *ler* [ja, jag vet: jag måste ta beslutet själv!]

igen: tack för era svar! Ha en fin dag alla!
 
i tyresta...

...har jag varit med min lilla son..faktikst...och han tyckte det var toppen på alla sätt och vis...
likaså är det underbart att ta skärgårdsbåtarna över till en ö...bäst är ju waxholmsbolagets broshyrer...där finns det många fina bilder...sen är det bara för honom att peka och välja...annars tycker jag att det är himla fint i stora urskogen i hemfosa...där har du havet och skogen och pendeltåget...allt på nära håll...sen har vi....ja det finns tusentals underbara ställen faktiskt...torö...båt till öja...mörkö...leta vildsvin...
kram och lycka till...jag hänger gärna på senare...men nu ska jag upp till härjedalen om några dagar....anna
 
Det mesta är nämnt... här kommer några till...

Paradiset, Lida, Ågesta och Hellas är några till som är värda att besöka.

Thomas
 
åkte vi till XXX och slog upp tältet vid XXX. Det var fantastiskt." etc.
Det är inte var du är utan hur du är som avgör hur bra vistelsen blir. (Nu blev det lite kort och trist i klassen "det finns inga då...". Vad jag menar är att du inte alls behäver massa handfasta tips egentligen utan behöver nått som triggar dig att komma ut. Jag är på västkusten nu och i skåne senare, men när jag kommer hem skall jag 'tvinga' ut dig kring nacka/hellas en helg. :)

//Joche
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.