Lagom "ute" norr om Stockholm?

Vi har tänkt göra en grej för våra tredjeårs-patrullisar (d.v.s. de patrullscouter som lämnar oss och blir seniorer till hösten). Tanken är att de två och två skall planera och genomföra en 24-timmars vandring (det är alltså en fördel om det går att ha ett par alternativa startplatser, behöver inte vara långt ifrån varann, bara så de inte stöter på varandra förrän tidigast lördag morgon).

Vi har tänkt start fredag kväll, "enskild" övernattning mellan fredag och lördag och sen en gemensam lägerplats lördag till söndag. Och sen hyffsat smidigt hem på söndan.

Vi vill också att de ska få gå en hyffsat bit (ett par mil minst) men samtidigt vill vi att det ska vara hyffsat enkelt att ta sig dit. Det senare gör att vi helst vill hålla oss hyffsat inom Stockholms län.

Har nån bra tips på område och/eller lägerplats (främst för lördagen)? Det ska helst ligga hyffsat "avsides" (så man slipper grillfestande skolklasser och sånt), fördel om det finns ett fast vindskydd men inte ett måste. Badmöjlighet är trevligt också.

Tittar man lite på kartan så lutar det åt nånstans i Roslagen, men helst inte norr om Norrtälje. Smidigast är om det går att gå tvärs, t.ex. nåt i stil med att gå från Kårsta till Bålsta. Men vi vill ju helst undvika större orter och att gå på en massa vägar.

Jag hade lite funderingar på om man skulle försöka med Lunsentorpet lördag-söndag, men jag vill minnas att jag läste nånstans att det tyvärr nyttjas en del av hemlösa?

Nån som har en massa bra tips??


(Dessutom är det om två veckor, helgen 23-25 maj, det är därför jag efterlyser tips, det är lite kort om tid att reka själv.)
 
Inte en massa bra tips, men Tärnanområdet är en höjdare, dessutom finns det ju Rövarberget, 82,6/85 meter högt vilket gör den till det (vad jag vet) högsta berget öster om Fyrisån, riktigt fin utsikt från en lägre sydvästlig topp.

Finns alltså en topp med höjdkurva 85 och en (nedlagd) triangelpunkt på berget.

Många fina sjöar i området, gammelskog och Roslagsleden stryker förbi.

Troligen högsta punkten: sweref 99 lat long,1:N59°33.632' E18°18.622'
Triangelpunkten: sweref 99 lat long,1:N59°33.709' E18°18.575'
Utsiktsberget (ej högst, ca 80möh) sweref 99 lat long,1:N59°33.646' E18°18.352'
 
Senast ändrad:
Om man inte vill göra det alltför svårt för sig så är roslagsleden, sträckan domarudden-wira bruk ganska trevlig, med små sjöar och sånt.
Markerad stig, men ganska kuperat, och nästan alltid utom synhåll för bebyggelse, även om den ligger nära ibland. Delar av sträckan är på grusväg dock.

Vindskydd minns jag inte om det finns.
 
Jag kanske var lite otydlig med att vi vill att de till stor del skall planera sin färdväg själva också, att bara följa en led är alltså inget bra alternativ (särskilt inte om vi vill ha flera alternativa startplatser).

Vi behöver ju också en sträcka på åtminstone 2 mil från starten till lördagens nattplats (annars blir det inte mycket till vandring). Helst skulle vi velat köra längre men det blir nog för svårt att genomföra på ett vettigt sätt.

Vi kommer ju troligen behöva skjutsa dem till startplatserna, sen ska vi på lördagen relativt enkelt kunna ta oss till nattplatsen (utan att behöva gå samma sträcka som de har gått) så det bör ligga inom en timme från civilisationen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ErikEklund Söker område att tälta i norr om Skåne Naturområden 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.