Dagstur Stockholm

Hej!

Har någon tips på en liten dagstur på 2 till max 3 mil i Stockholm. Tänkte ta det lugnt och kanske få göra en brasa och sitta och filosofera lite nu på fredag 7 november. Jag tar bilen från Kungsholmen.

Jag hittade Skottvångs Gruva på Sörmlandsleden. Den rundan var dock 8 km bara och kanske är lite för "fixad" för mitt tycke. Finns det fiskemöjligheter också så skadar det inte.

Tack på förhand för alla ev. tips.
 
PK tur

är att undvika bilen och ta buss från Gullmarsplan till Nyfors eller Tyresta by och promenera på Sörmlandsleden till Tyresta eller Nyfors. Lämpligt att ta någon rast vid den vackra Årsjön.

Har du gjort den turen redan kan du gå ned till Dalarövägen i stället från Nyfors via Långsjön och Stensjön. Brandområdet vid Stensjön är läckert att besöka såhär års. Antar att du menar december.

För busstidtabeller se www.sl.se

Thure
 
Jag kollar! Och ja, det är nu i december alltså. Jag är inte så sugen på att åka kommunalt (eller Landstingunalt) om det går att undvika. Vill gärna spy ut lite avgaser på vägen dit =)

är att undvika bilen och ta buss från Gullmarsplan till Nyfors eller Tyresta by och promenera på Sörmlandsleden till Tyresta eller Nyfors. Lämpligt att ta någon rast vid den vackra Årsjön.

Har du gjort den turen redan kan du gå ned till Dalarövägen i stället från Nyfors via Långsjön och Stensjön. Brandområdet vid Stensjön är läckert att besöka såhär års. Antar att du menar december.

För busstidtabeller se www.sl.se

Thure
 
Huddinge till Haninge

Ta pendeln till Huddinge, gå till Haninge utmed Sörmlandsleden, dock i längsta laget så här års... lite över tre mil... tar du bilen till Huddinge så går 865:an (15-20min) tillbaka.

Nynäshamn- Segersäng... gick där förra veckan...

Eller den lite kortare Fornstigen, med start och mål vid Drottningholms slott... 17-18km

http://trail.motionbased.com/trail/activity/2752668

Vill du övernatta så är möjligheterna oändliga ;-) !

Alla rundorna finns med gps filer i "Dagens Aktivitet" tråden....

Thomas
 
Senast ändrad:
Öringsfiske kanske?

Går att göra en rundslinga i Tyresta,börja och sluta i Brakmaren.Gå första biten på Kustleden,finns rastplatser och vad jag kallar 'Luraviken' brukar emellanåt hålla Öring.Titta på en karta,finns ett ställe där vattnet smalnar av.Där kan du fiska.Fortsätt mot vissvass vik in mot Stensjön,tillbaks till Brakmaren.Lite lång kanske,om du ska både promenera och fiska?


peter
 
Det ska jag kolla upp för nu har jag varit på kombinerad date och vandring i Tyresta. 8 km igår för vi började sen så det blev att slå upp tältet i kolmörker, tack igen Petzl Tikka, och sen 10 km idag. Oväntat bra tyckte jag som väntat mig att se folk i varje krök. Så fort man kom nära parkeringarna runt om såg man lite folk men annars tyst och lugnt. Jag ringde dem och glömde mitt gamla inlägg. Han jag pratade med visste rätt lite om fisket och kände till att vissa sjöar var försurade så jag lämnade fiskegrejerna hemma den här gången.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.