snowboard - tips till nybörjare & er som hyr brädor

Det här är speciellt viktigt för er som hyr utrustning (många uthyrare är lite slöa nämligen...)
Se till så att du kan kantställa brädan minst 45 (gärna 60) grader utan att varken tå eller häl tar i underlaget. Om skorna sticker ut för långt så kommer de att ta i snön när ni svänger. Är underlaget mjukt så bromsar det, är underlaget hårt så lyfter skorna upp stålkanten så att kantgreppet alldeles försvinner.
Om skorna sticker ut för långt även efter att ni centrerat bindningarna på brädan finns egentligen bara tre råd om ni vill kunna göra skärande svängar över hela berget: vrid bindningarna så att skornas överhäng minskar, skaffa bredare bräda eller skaffa kortare skor. Det finns klossar att köpa också som lyfter tårna en bit, men de hjälper inte så mycket.

Varenda gång jag är ute och åker ser jag folk med utrustningen riggad så att de helt enkelt inte kan göra en tåsväng på annat än plan mark, inte så konstigt att många väljer att bara kasa ner för brantare partier...

He he.
Jag håller med dig där!
Mena det är ju inte kul att åka om man bara kanar nerför backarna :>
Jag letar ju en ny bräda. mina tår sticker ut för långt nu.
Vad har du för bräda då?
Mvh!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
bräda

Jag har en Cocoon Lotus, en 167 cm slalombräda. Den börjar tappa spänsten, så jag letar efter en ny. Funderar på en storslalombräda eller kanske en freecarve/freeridebräda den här gången för att få lite bättre bärighet i den mjukare snön under vårsäsongen.. Slalombrädan bara gräver ner sig när man kantar ordentligt....

//David

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips