Snöskor?

Hej. Jag undrar om någon har erfarenhet av att vandra omkring i fjällen, med packning, på snöskor? Detta är vad jag skulle vilja prova. Tar också tacksamt emot tips på snöskor (och stavar om man nu skall ha det?). Jag väger ca 83kg + packning 20 kg. Hälsningar Gustav.
 
Har provat topptur med snöskor...

Något jag förmodligen aldrig kommer göra igen...
Packningen bestod av snowboard, vatten och lite fika, typ 6kg eller nått. Om du ska köpa/hyra ett par snöskor för platt teräng är det nog hugget som stucket hur de ser ut. ska du däremot gå uppför/nerför bör de ha ordentliga piggar undertill (ibland isigt i sluttnigar). Stavar är ett måste, annars kommer du aldrig upp/ner.
Om du ska gå mycket uppför är ett par klackar att sätta under hälarna att rekomendera, sparar på hälsenorna. Dessa klackar får man nog tillverka själv tror jag. träbit+silvertejp+känga.
 
Lundhags

Har själv ett par lundhags snöskor (den stora modellen). Väger själv ung.85 kg och har ibland med mig uppåt 20 kg packning uppför. Gillar dem skarpt, med "piggar" i form av ett lite ministegjärn under foten. Bindningen är enkel och funkar bra till mina storskor likaväl som till mina vandringskängor.

Stavar är skönt, speciellt om du skall bära saker. Jag använder "teleskopstavar" från Gipron, med Flicklock. Det tycker jag har funkat jättebra för mig.

Snöskor är grejen, helt enkelt! Kör hårt!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.