Snöskor

Läste precis om träning med snöskor. Är det någon som har testat? Finns det att hyra någonstans för att testa? Kostar att köpa?? Blev lite nyfiken.
 
Bra att ha

Jag går en hel del med snöskor + stavar och drar tungt men trivs bra med dessa.
Mina var inte allt för dyra, ca 700:- och dessa inhandlades på en Skoter/jordbruksaffär i närheten. Vid första anblicken något klena men tvärtom, mycket robusta med aluminiumram och "rymdgummi" med metallklor.

Att hyra vet jag ingenting om men annars tror jag Rusta säljer dessa billigt nu men jag vågar inte uttala mej om modell eller kvalle!

Men jag tycker att du ska prova om du får chansen.

mvh Lägereld
 
Tja...

Har provat ett par gånger med varierande resultat. Mycket beror på hur snön är, och om man tycker att man är dålig på att åka skidor. I nästan alla fall är skidor att föredra enligt mig (förutom vid hundspansturer...)

Jag vet att Storumans fjällstation hyr ut, om du åker dit vill säga. En kamrat säger att det finns en kajakuthyrare vid Pampas i Stockholm som hyrde ut snöskor för något år sedan man han är inte säker på om de gör det längre.

Lycka till! (Det behövs, snöskor kräver teknik men det är kul när man lyckas.)
 
Jag gör toppturer med snöskor och kan varmt rekomendera detta. Har inga större problem att hänga på folk med skidor uppför men på flacken går man lite långsammare dock. Priserna på snöskor ligger mellan 500-3000 ungefär. Skall man gå uppför så är en modell hälhöjare att rekomendera. Får ofta lite bättre grepp än vad man får med stighudar också när man går med snöskor (förutsatt att dom är gjorda för att gå uppför med). Många fjällstationer hyr ut snöskor men att hitta någon att hyra av på hemmaplan tror jag är svårt. Själv har jag ett par MSR denali evo ascent som jag är mycket nöjd med men dom ligger dock i översta prisskiktet. Jag vet att Salomon gör ett par snöskor för multisport så det kanske vore något om du skall träna med dom. Annars har jag bra erfarenhet av TSL som är prisvärda (kostar från tusenlappen på addnature.com).
 
phorsell; sa:
Jag gör toppturer med snöskor och kan varmt rekomendera detta. Har inga större problem att hänga på folk med skidor uppför men på flacken går man lite långsammare dock.
Jag talade med en kvinna som inte börjat uppskatta fjällen förrän på äldre dar, och därför använde snöskor istället för skidor (tyckte det var för svårt att lära sig skidtekniken). Hon hade beräknat sin medelhastighet vintertid (den tid hon rörde på sig, alltså inte inräknat pauser) till 2,5 km/tim som snabbast (och nog håller man mer än så på skidor!). Uppför kan jag tänka mig att det är praktiskt med korta skodon med bra fäste, men i alla andra situationer måste skidor vara snabbare. Därmed inte sagt att skidor är roligare!
 
Tack för hjälpen! Tänkte bara testa snöskor som ett alternativ till skidor vid träning eller vid vinterskogstur. Måste ju ut nu när all snön kom =)
 
Uppför kan jag tänka mig att det är praktiskt med korta skodon med bra fäste, men i alla andra situationer måste skidor vara snabbare. Därmed inte sagt att skidor är roligare!

Det beror väl också till stor del på terrängen? Med mycket snår och buskar lär det väl t.ex. vara lättare att fastna med skidorna och så.

Och om man skall dra något så misstänker jag att snöskorna kan vara bättre också.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.