Snöskor-Skidor

Kanske passar denna diskussion lika bra under Skidrubriken, men nu tar vi den här.

Snöskovandring blir allt populärare och snöskor har ju gamla anor, men trots det, vad är vitsen?

Vad går att göra och vilka upplevelser går att erhålla som inte lika gärna, eller bättre, kan fås med skidor (ev. kompletterat med stighudar)? För mig är snöskovandring något som passar holländare och engelsmän med liten eller ingen erfarenhet av turskidåkning, men jag skulle aldrig själv kunna tänka mig en vårvintertur i fjällen med snöskor istället för skidor. Enda fördelen jag kan komma på är att det är mindre bakhalt.
 
fågelskådning/djursmyg i skog och djup lössnö -där trasslar man lätt in sig i skidorna, svårt att snabbt vända mellan träden och samtidigt hålla uppsikt över sitt span.

brant uppför och nedför i lössnö i skog är också ett nöje med snöskor, men inte med skidor. Framförallt om det är tätt mellan träden, så att man med skidor får "väva" mellan stammarna.

Jag tycker att snöskor är roligt och praktiskt för dagsturer/kvällspromenader/vid lägerfix.
Men att gå på en hel långtur på kalfjäll med snöskor hade jag nog funnit ganska frustrerande... :)
 
Jag känner några som använder snöskor när de turar med snowboard. Men annars håller jag med. Jag har ett par i bilen som jag använder då och då på kortare svängar, men jag skulle inte välja det på en långtur. En jag känner gick dock kungsleden på snöskor för ett par år sedan men själv tycker jag som sagt inte det låter så lockande. Är man skidovan så är det väl också en fördel i nedförsbackar; det går inte lika snabbt..
 
Kanske inte snöskor mitt i vintern när det är snö överallt, men när jag var uppe i Abisko vid midsommar förra året var det barmark, tills man kom upp på höjd! Då var det en hel del pulsande i snö, och ett par snöskor som man enkelt kunde haft fastspända bak på ryggsäcken hade inte varit helt fel vissa bitar...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patkar Snöskor eller skidor? Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Sakhreh Kebnekaise vinterbestigning med snöskor Fjällvandring 3
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
anders.sandstig Kebnekaise - Snöskor? Fjällvandring 5
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
ErikThorsell Kungleden på snöskor i Mars Fjällvandring 14
chinerunner Kungsleden på snöskor. Fjällvandring 16
LenaMarie Snöskor Fjällvandring 6
TB Snöskor, hemmagjorda? Fjällvandring 0
Geoff Kungsleden på Snöskor? Fjällvandring 2
frarol stighud eller snöskor Fjällvandring 0
realout Snöskor? Fjällvandring 2
PerL Snöskor??! Fjällvandring 1
820422 Mera snöskor Fjällvandring 1
Snöskor Fjällvandring 3
Valpish Skidor eller inte? Fjällvandring 3
TuomasSakari Abisko-området: Från Gátterjavri till Katterat/ Sördalen med skidor. Fjällvandring 0
awesomeguy93 Skidor nerför Kebnekaise Fjällvandring 9
kollebolle Sitojaure på skidor Fjällvandring 6
O_Lundberg Skidor ner för Kebnekaise i maj Fjällvandring 4
xtrem Är det skidor som gäller..? Fjällvandring 0
Kristoffer9 Jojoleden på vintern med skidor? Fjällvandring 2
k_b på skidor runt Femundsmarka och Rogen. Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.