Snöskor

Anders

Gäst
Undrar om någon har erfarenheter av vinter-vandring med snöskor. Det som planeras är eventuellt en jul-nyårstur i jämtlandsfjällen. Hur är framkomligheten? Är mycket packning ngt problem? Är lössnö ngt problem? Tips om modell på snösko/sko uppskattas!
/Anders
 
Lite erfarenheter av armens snöskor

Jag har bara testat armens snöskor, ganska små av aluminium. Om snön är så hård att du inte sjunker nämnvärt med skidor så sjunker du inte med snöskor heller. Är det mycket lössnö så är det riktigt jobbigt pga att man måste lyfta fötterna så högt. (Med skidor kan man hasa omkring med snö till låren, går inte med snöskor) Man blir ganska trött i ljumskarna och ben-lyftarmusklerna. Träna innan!!! Du kan ju ta med snöskor och testa.
Uppför är dom riktigt bra men på platten och utför är välvallade skidor klart bättre.
I väldigt kullriga landskap är snöskor bra, likaså i skog.


Vi (mitt kompani) upplevde snöskor som bättre i strid, i lägret och vid mekande av bandvagn mm. Skidor var bättre vid längre förflyttningar.


Pulka hann jag aldrig testa. Bör vara bra vid hårt före då man inte behöver spåra för pulkan.



/Björn
 

Anders

Gäst
Tack..

..för tipsen! Det lutar åt att snöskorna såväl som skidorna får följa med denna gång. Försöker dock eftersträva en låg totalvikt för utrustningen, tung fotoutrustning skall med.
Detta med pulka är jag faktiskt bekant med som 'gammal' fjälljägare (K4). Det fungerar mycket bra, men den är otymplig att transportera till fjällen, samt dyr.


/Anders
 

magnus_ost@hotmail.com (Magnus Östberg)

Gäst
Mera snöskor

Blev väldigt intresserad av att pröva detta med snöskor efter att ha läst insändaren.
Nu undrar jag hur man kan få tag på dom. Nya är ju väldigt dyra så vitt jag vet, men går det att hyra eller finns det något annat alternativ?


/Magnus
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.