Snöläge i Sarek Kvikkjokk - Älgajavre - Sourva

Det är lite svårt att förstå hur ni tänkt attt gå baserat på google maps, men vi gick delar av sträckan förra sommaren, dvs från Skarja till Kvikkjokk. Du kan läsa lite om denna tur i mitt inlägg nr 32 i denna tråd:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=79669&highlight=tjouldavagge&page=3

eller detta inlägg:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=77675&highlight=skarja

Notera att stigningen från Kvikkjokk till Prinskullen med full startpackning är ganska ansträngande.

Vi gick från Skarja via Algavvagge-Neideriphvagge-Sarvesvagge-rundade in mot Njoatsosvagge precis öster om toppen 1207-Njoatsosvagge-Tjouldavagge-Rounas-Vallevagge -Prinskullen-Kvikkjokk. Om det är den vägen ni tänkt att följa kan jag säkert hjälpa till med tips.
 
Hej Vi har tänkt vandra från Kvikkjokk - Habres - Låpptåvagge - Lulep Njotasosjavrre - Älgajavre - Skarja - Sourva mellan den 17 Aug - 27 Aug i år.

Här är en karta över rutten:
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zI-Ud-s2ygeA.kM0xbbI2VYvE&usp=sharing

Är det någon som gått hela eller delar av sträckan nyligen som kan säga något om snöläget och framkomligheten.

Hälsningar
Christer

Jag vandrade samma sträcka som ni tänkt fram till och med Njoatsosvagge (därefter vände jag mot Padjelanta) för ungefär två veckor sedan (första vandringsdag i Kvikkjokk14/7).
Då var det rätt mycket snö kvar på sina ställen. Jag hade nog strukit Låpptåvagge och Njoatsosvagge om jag vetat hur mycket snö det var kvar då. Det gick att ta sig fram, snön bar bra och det var tillräckligt mycket barmark för att lägerplats inte var ett problem men det var jobbigt, blött och där snön smält bort var det mest brunt och visset så det var inte riktigt den upplevelse jag hoppats på. Men det var jag till viss del förberedd på.
Det var också mestadels is på sjöarna i Njoatsosvagge samt Låptåvakkjavrre och rätt hög vattenföring överlag.

Jag vågar dock inte sia något om vad som händer/hänt på den månad som skiljer min och eran vandring

Bilderna visar
* översta delen av Vallevagge
* Tjouldavagge sedd norrut från Habres (Tjouldagårsså strax höger om centrum av bilden)
* Vadet i Låptåvagge (precis innan sammanflödet med jokken från Goabrekjavrasj)
* Övre delen av Njoatsosvagge (observera skillnaden som stigningen på ungefär 100 m gör med snöläget)
* Lulep Njoatsosjavrre och dalen mellan Tsahtsa och Vassjebakte
 

Bilagor

  • SANY1159.jpg
    SANY1159.jpg
    23.6 KB · Visningar: 799
  • SANY1161.jpg
    SANY1161.jpg
    36 KB · Visningar: 816
  • SANY1169.jpg
    SANY1169.jpg
    56.6 KB · Visningar: 785
  • SANY1172.jpg
    SANY1172.jpg
    51.9 KB · Visningar: 828
  • SANY1174.jpg
    SANY1174.jpg
    36.2 KB · Visningar: 802
Snöläge

Kom precis hem efter en vecka som avslutades i Nikkaloukta. Jag har inte gått samma väg som ni skall göra eftersom jag kom norrifrån men blötan i fjällen har gått ner rejält bara sista veckan. Tydligen var Visttasvaggi ner mot Nikkaloukta nästan oframkomlig för en vecka sedan, vi gick nu delar av dalen utan problem även ifall det var blött på sina ställen. Vid Vistas hade vattenståndet under bron gått ner 1m på en vecka? Jag visste inte om det när vi passerade så jag kollade tyvärr inte så noga men rejäl skillnad var det. På högre höjder (1000 - 1200m) ligger en del snö men där vi gick var det framkomligt och snöfälten gick att runda utan problem där det fanns skäl till detta.
 
Är det någon som gått hela eller delar av sträckan nyligen som kan säga något om snöläget och framkomligheten.

Intryck från min vandring 21/7 - 31/7 (Kvikkjokk - Alkavare kapell - Svenonius glaciär - Njoatsosvágge - Låptåvágge - Ruonasvágge - Kvikkjokk). Jag tar med sådant som ligger på eller i närheten av den väg som du skissat.

1. Tjouldajåhkå (nere i dalen) hade extremt mycket vatten och var ovadbar. Även i den lilla Boujdesjåhkå var det så mycket vatten att vi tog den på förmiddagen när flödet var mindre.

2. Jokken från Låptåvákkjávrre var stor, vi vadade innan mötet med jokken från Goabrekjávrásj, precis som Samuel beskriver och visar på foto. Efter detta ställe mycket vatten i jokken.

3. Vägen norrut i Njoatsosvágge oproblematisk. Njoatsosjåhkå (nedanför sjöarna) var dock ovanligt kraftig, det var inte enkelt att hitta ett vadställe. Luohttojåhkkå var ovadbar när vi var där.

4. Tjågnårisjåhkå oproblematisk, men Alep Sarvesjåhkå var extremt vattenrik. Om ni inte har anledning att gå över den så låt bli. Gå väster om Tjågnårisjåhkå och vada Rissájåhkå (som visserligen var vattenrik men inte svår att vada).

5. Álggajávrre hade en halvmeter högre vatten än normalt när vi var där, men båtar finns. Miellädno var nog hopplös att vada då.

Lycka till! /Hans
 
Tack för alla svar

De kommer va till stor hjälp! Nu undrar jag om det är någon som har gått mellan skarja och Sourva i år och vet hur framkomligt det är där.

Eller kanske någon som gått tidigare år när det varit mycket vatten.

/Christer
 
Tack för alla svar

De kommer va till stor hjälp! Nu undrar jag om det är någon som har gått mellan skarja och Sourva i år och vet hur framkomligt det är där.

Eller kanske någon som gått tidigare år när det varit mycket vatten.

/Christer

Jag har ett par inlägg i en annan tråd här på forumet där jag visar några vad på vägen till Suorva. Det var nu snart två veckor sedan jag gick där, så vattnet har nog sjunkit undan sedan dess (väldigt mycket vatten då).
 
Jag gick sträckan häromdagen. Inga problem. Snöbrygga över tjågnårisjågåsh. I övrigt typ snöfritt om man går "normalnivån" några vad men inga direkt besvärliga. Vattennivåerna som sagt sjunkit. Torrt och fint mellan bron över guhkesvakkjokko och sourva (förutom precis sista km). vi höll oss på ca 900 m-nivån efter vadet över niendojokko för att undvika videt, där nere kan det nog vara lite blötare.

Ha en schysst tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
Stanca Snöläge Sarek Fjällvandring 3
Tagetes Aktuell info om snöläge och blöthet Sarek juli 2016 Fjällvandring 2
stelar Premiärtur i Sarek undrar om vatten/snöläge Fjällvandring 3
avslutat080903 Sarek, info om snöläge och broar Fjällvandring 11
arlemo Snöläge/vattenläge i Sarek Fjällvandring 2
Vatten & snöläge i Sarek? Fjällvandring 3
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
dmchris Snöläge/status syltraversen Fjällvandring 0
Maskrospigg Snöläge. Kårsavagge Fjällvandring 1
Jokkvander Is-och Snöläge Höglekardalen/Oviksfjällen Fjällvandring 1
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
Mattias70 Snöläge Laponia. Fjällvandring 101
Crimper Snöläge Tänndalen Fjällvandring 3
estetdrägg Snöläge Vassijaure/Abisko/Hoiganvaggi?? Fjällvandring 0
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
monterey Galet snöläge i Tarfala Fjällvandring 0
Newlin Snöläge i jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
lunten Aktuellt snöläge 21 juni Abisko-Nikka Fjällvandring 6
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
sumpa Snöläge i Björkliden/riksgränsen nu? Fjällvandring 5
janus82 Jotunheimen Snöläge Fjällvandring 2
plaskdaja Snöläge i Keb runt 14 juli Fjällvandring 2
MalinHF Snöläge Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 1
AnnaPyttiPanna Snöläge m.m Kebnekaise... Fjällvandring 1
Roger 1 Snöläge Fjällvandring 0
grodanbolle Snöläge/is i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 1
exciter Snöläge Lunndörrsfjällen? Fjällvandring 2
Tom Bombadill Snöläge Durlings led? Fjällvandring 19
lignell01 snöläge i Stekenjokk Fjällvandring 1
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.