Snälla klätterskor?

Hej!

Jag har klättrat i 1,5 år och är inne på mitt andra par skor, ett par La Sportiva Miura VS. Vanligtvis brukar klätterskor göra ont i början, men bli bättre. Så har det inte varit i detta fallet. Mina Miura var minst sagt jättetajta, men passade perfekt och gjorde inte ont i början. Nu har jag haft dom i ett drygt halvår men sedan en månad knappt kunnat klättra i dom, då tårna gör väldigt ont och får sår.

Jag undrar därför om någon kan tipsa om ett par "snälla" skor som inte klämmer tårna så mycket? Helst ska dom ju vara bra också, så det funkar då man klättrar lite hårdare grader. Jag har prövat många, i varierande storlekar, men inte hittat några som känns bättre än de jag har. Har ni även andra tips om det här med klätterskor och fötter så är jag tacksam för det med!

Tack på förhand!

/Stella
 
Har "simfötter" , breda framtill. ;)
För mig funkar evolv's defy och evo modeller. Efter ett par timmars klättrande brukar skorna klämma åt lite. Löste problemet genom att på bästa "prylbögs" maner köpa extra par. Ett som passar bra från början och ett par 1/2 storlek större som passar när fötterna svällt lite.

Bara att prova runt tills du hittar en skotyp som passar just dina fötter.

/m
 
Hur "gå in" klätterskorna?

Hej!
Hur kan man best "gå in" ett par Miura VS? Funkar det att väta dom och gå med dom för att de ska utvidgas/anpassas till fötterna?
Jag köpte mig ett par i går, och använde dem inomhus någon dryg timme i går kväll innan jag var tvungen att ta av dem. Och då satt jag mest still. Skorna är delvis i skinn, och ska ju töja sig i förhållande till skor helt i syntetiskt material.

/Ingebrigt
 
tycker madrocks new mugen är hur sköna somhelst...fortfarande mina första skor, har haft dem i ett år ungefär, tänker knappt på att jag har skor på mig för de är så sköna.

DOCK var de rätt smärtsamma första veckorna men det kanske berodde på att jag aldrig hade klättrat förut då:)
 
för simfötterna

Har ett par Triops salsa. Super bra för simfötter..........
Inte så välkänt märke men bra och billiga. Funkar bra som lite allround skor. Men är nog inte tillräckligt känsliga för små justeringar på svårare leder. Kan ha dom på mig i över 4 timmar.
Köpte på nätet från northstar.se
 
Har ett par Triops salsa. Super bra för simfötter..........
Inte så välkänt märke men bra och billiga. Funkar bra som lite allround skor. Men är nog inte tillräckligt känsliga för små justeringar på svårare leder. Kan ha dom på mig i över 4 timmar.
Köpte på nätet från northstar.se

Triop? Billiga skriver jag under på men bra.... Njae inte alls!

Fick för mig för många år sedan att Triop var ett ok köp men efter att ha återgått till 5.10 och andra "kända" märken insåg jag hur fel jag hade...

Bättre då att köpa MadRock på Addnatures rea...

/ Magnus
 
Det slutade med att jag köpte ett par Scarpa vision. Jag är verkligen nöjd med dessa skor som är både bekväma och bra.

Har även hunnit med att prova några evolvmodeller och madrock new mugen. Tycker de kändes bekväma också.

Mitt skoproblem är därmed löst, bortsett ifrån att ett par splitternya La sportiva miura VS ligger och väntar på mig på en hylla. (Lyckades nämligen säga att jag skulle köpa dem precis innan problemen med fötterna uppstod.)

Så jag tänkte höra om någon vill köpa dessa:

La sportiva miura VS storlek 37 (aldrig använda)

för 950 kr (pris i butik ca 1350 kr)

De finns i Stockholm.
Det är otroligt bra skor, bara man inte har problem med tårna ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.