Rengöring av klätterskor, hur?

Hej, mina klätterskor börjar alltmer likna något som W Bush nog skulle kalla weapons of mass-destruction. Detta pga deras minst sagt obehagliga doft... Någon som har några bra tips på hur man kan rengöra skorna utan att förstöra dem? Ljummet vatten och såpa är metoden jag funderat kring, åsikter om detta?
 
Så kinkigt är det väl inte - jag har tvättat flera klätterskor i masinen (inte på 90 grader kanske..) och inte tyckt att de tagit nån skada av det.

/Per
 
Finns väl inget riktigt bra sätt men några halvbra. Jag har också maskintvättat ett par med hyfsat resultat.

Finns flera gamla och lång trådar i ämnet på detta forum...
 
..fast det givna svaret är förstås att klättra mer och hårdare, så att de är utslitna innan de behöver tvättas! :)

/Per
 
Stoppa skorna i frysen nån vecka eller två, med lite tur så dör något av det som orsakar doften i dina pjuck.

/A
 
Resultatet...

Nu är skorna tvättade med ljummet vatten och såpa. Lukten verkar inte ha avtagit nämnvärt. Men de blev rena i varje fall... Moccan verkar ha överlevt utan problem. Tog dock tre dagar innan de torkade. Frysvarianten skippar jag nog, känns som att gummit inte uppskattar den sortens behandling. Over and out
 
Tidningspapper, förebyggande syfte

Tryck i ett uppslag tidningspapper efter klättringen och byt ut det var 3-4:e gång, detta i förebyggande syfte.

/ Charles
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.