Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag har kollat i serviceinstruktionen till min cykel och enligt den behöver man inte smörja nav eller vevlager. På bättre cyklar ska dessa ha underhållsfria lager.
Vevlagret är som Håkan säger för det mesta helkapslat och underhållsfritt.
Naven däremot bör du nog ta en titt på. Det finns visserligen nav med kapslade lager (mina Hope-nav t.ex.) men standardnav med koniska lager (t.ex. Shimano) är gjorda för att man ska kunna justera och smörja dem.
Om du tänker göra det själv så finns det instruktioner här:
Specialverktygen du kommer behöva är ett par kon-nycklar. Det är i princip ett par vanliga fasta nycklar, men tunnare för att få plats.
Det är lite knepigt att justera in rätt spänning på lagren efteråt. Man spänner, testar, lossar och spänner igen, testar osv. tills det blir bra. Om du har dåligt tålamod är det kanske bättre att låta ett proffs göra servicen åt dig.
På min cykel så justerade jag konorna efter 14 000 km har inte behövt smörja hjullagren.
Vevlagren är kapslade och är s.a.s. fit and forget och byt om de havererar eller om du byter vevparti med en annan off-set så att du behöver en annan längd på axeln.
Däremot kan kedja, kasett och rulltrissor i drivsystemet vara moget för byte. En mycket viktig detalj för att hojen skall funka bra och växla väl.