Skrock när det gäller fiske

Skrock är viktigt för god fiskelycka!
Det vet alla som fiskar ofta. Dom som tror att det är hokuspokus drar aldrig upp någon fiske inte, det har man sett 100 gånger.

Vilken skrock är viktig att komma ihåg för en fiskare?

En alla vet är att aldrig önska någon god fiskelycka, då går det käpprätt åt helvete! Skitfiske vill vi höra!

Ett nytt drag eller en metmask bör man spotta på för bäst fiskelycka.

En båt utan namn sjunker förr eller senare med mannar och allt!

Att borda båten med vänster fot först bringar otur!

Om man skadas av en fisk, dvs blir stucken eller skuren tex av abborrens vassa fenor så måste man släppa den annars får man sota för det en annan dag.

Den ultimata fisketuren får den som fångar en fisk som har ett gammalt drag i munnen.

Nu är det inte skrock utan sanning och verklighet:
Pipan! Man måste ha med pipan!
(Har givetvis hänt att jag inte fått fisk när pipan är med, men aldrig, aldrig någonsin fått fisk när jag glömt pipan hemma).

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nu är det inte skrock utan sanning och verklighet:
Pipan! Man måste ha med pipan!
(Har givetvis hänt att jag inte fått fisk när pipan är med, men aldrig, aldrig någonsin fått fisk när jag glömt pipan hemma).
Den ska definitivt vara med och i flitigt bruk under myggsäsongen.

Röker inte men som tur är så av någon anledning gillar inte myggen mitt blod så jag behöver inte kleta ens något myggmedel. Intressanta var när vi var i sandåslandet och fiska och där kan jag tala om att det är mygg tjock på mackan när man ska äta och inte ens där gilla myggen mitt blod. Sandåslandet är nog det myggtätaste stället jag någonsin varit och fiskat men det finns fina harrar där.

Det jag rökte i pipan gjorde att jag såg skuggor av fisk tamejfan överallt i vattnet. Och nu var det ett tag sedan.

Idag har jag gärna med mig en termos kaffe och gott om lössnus.

Det jag rökte i pipan gjorde att jag såg skuggor av fisk tamejfan överallt i vattnet. Och nu var det ett tag sedan.

Idag har jag gärna med mig en termos kaffe och gott om lössnus.
Mera hög än man blir när man har en skaplig havsöring i änden av linan kan man nog inte bli. Och bara att få stå där på stranden skänker åtminstone mig ett sådant välbefinnande att det räcker.

Vad gäller den här tråden så handlar det väl mer om kultur och tradition än om skrock? Eller tror ni på allvar att det har någon betydelse hur man kliver i båten etc? Att inte önska en fiskarbroder (eller syster) lycka till är, åtminstone som jag ser det, mer etikett än något annat.

Mera hög än man blir när man har en skaplig havsöring i änden av linan kan man nog inte bli. Och bara att få stå där på stranden skänker åtminstone mig ett sådant välbefinnande att det räcker.

Vad gäller den här tråden så handlar det väl mer om kultur och tradition än om skrock? Eller tror ni på allvar att det har någon betydelse hur man kliver i båten etc? Att inte önska en fiskarbroder (eller syster) lycka till är, åtminstone som jag ser det, mer etikett än något annat.

Naturligtvis så vet man ju att det inte finns någon vetenskaplig förklaring till skrock. Men det hör till fisket att vara skrockfull tycker jag.
Det är uråldrig tradition och kultur.

Man ska förtrycka och förtränga varje ide om att skrocket inte har någon påverkan och anamma och följa den religiöst, det är kul! :)
När man tror lite på skrock så blir den på riktigt och det blir rutiner och ritualer som gör fisket mer underhållande och spännande.
Det känns så rätt och gott om allt görs som man ska.
Man får lite mer tur och det behövs när man fiskar!

Om man ska hålla på med skrock så bör man åtminstone tro lite på det i alla fall! Man kan tro på det som i starkt önsketänkande att det är på riktigt även om man vet att det inte är det.
Det är god etikett att tillfredsställa andras skrock och inte önska lycka till även om man inte tror på det själv.

Första gången (den enda gången) jag önskade någon "lycka till" på en fisketur så blev jag verbalt nackad. Nu vet jag bättre.......

Enda skrocket jag lever efter är, när jag häller upp en kopp kaffe i båten (trolling) då hugger det...så antingen får man dricka kallt kaffe, eller så spills koppen ut..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips