Skierfe

Kan man gå mellan Sitojaure och Aktse via Skierfe på 1 dag ?
Dvs blir det för kort tid uppe på toppen ?
Vilken riktning är i så fall bäst söderut eller norrut ?
Går man norrut och startar i Aktse och går till Skierfe för att sedan fortsätta till Sitojaure så
kanske man kommer för sent fram och får ingen båtskjuts från Svinnje ?

Någon som känner till trakten ?
/ Tomas B
 
Ja, jag skulle absolut börja i Sitojaure om du har valet: Du tar baten pa morgonen och sedan kan du ga Kungsleden til stigen mot Skierffe. Vi gjorde sa där för manga ar sedan - och hade massor av tid pa toppen. Sedan gar du stigen tillbaks till Kungsleden och ner till Aktse och det spelar ingen roll om det blir lite sent. Man kan ocksa ga väglöst fran Svine direkt till Skierffe men det tar nästan samma tid än att följa stigarna, sa det skulle jag inte rekommendera, men om du har tält med dig sa kunde du ocksa ta baten pa kvällen innan och tälta pa andra sidan sjön i Svine och komma iväg lite tidigare nästa morgon - men som sagt: Tiden räcker i alla fall!
Ha en trevlig tur och förhoppningsvis bra väder, utsikten är verkligen magnifik! Sigi!!.
 
På västra sidan om Skierfeklippan (Parallellt med Rapadalssidan)så finns mycket fina tältplatser med fina små bäckar.
 
Det kan vara möjligt, men det blir en lång och tuff dag och du ska ha tur med vädret. Jag var där för 2 år sen och tog båten från Sitojaure på morgonen gick upp till sjön vid parkgränsen. Försökte gena från stigen mot Skjerfe upp till sjön, men det var snårigt och tog tid. Det går att gena högre upp. Sen gick vi upp till toppen med lite smågott, vattenflaska och kamera. Det gick snabbt. På toppen hade vi fint väder och satt en god stund och fotade och åt. Sen ner till tältet, där vi fixade kvällsmat och njöt av solen. Nästa dag gick vi ner till stigen mot Aktse, lämnade ryggsäckarna där och gick ner till stugan, fotade Skierfe därifrån och firade toppbestigningen med en fanta. Därefter upp till ryggsäckarna, där gick det att ringa. Tillbaka mot Sitojaure, båt fixade vi genom att hissa upp en vit kanister och båten kom rätt så snabbt. Vi hann äta och tvätta av oss vid stugan innan vi gick mot Saltoluokta, tältade ganska snart ovanför trädgränsen. Vi gjorde det alltså på två dagar, hade tur med vädret och unnade oss ett lugnt tempo.
 
Tack

Tack för hjälpen !
Jag ska inte tälta utan bo i STF-stugorna.

Vet någon om Båtskjutsen vid Sitojaure går på tidtabell ?
 
Googla STF båtar! Kallok körde oss över först och Kuhmunen ( en trevlig karl) kom när vi hIssade den vita dunken och skulle tillbaka.
 
Om du åker båten efter frukost, så kommer du vara nere i Aktse lagom till middagen. Det är inte så många höjdmetrar att ta sig från Kungsleden till toppen, när du är uppe på platån. Den jobbigaste biten när man tar sig till toppen från Aktse är den första stigningen.

Go tur!
 
det bör funka...

Hej!
För ett tiotal år sedan gick jag och fler med mig från Sitojaure.
Stugvärden/båtföraren tipsade oss och pekade också ut på våra kartor, var vi skulle gena.
Vi genade, troligen litet högre upp, jag har inget minne av några snår.
Kom på leden mot Skierfe, där lämnade vi ryggor, tog endast med liten
säck för fikapaus på klippan. Hämtade ryggan och var
nere i Aktsestugan innan kvällen.
Vädret var hyfsat och vi hade (såklart) kompass och karta med oss.
Yvonne
 
Tack för råden och tipsen.

Jag har nu bestämt mig för att pröva att göra etappen via Skjerfe på 1 dag.
Det verkar ju funka.

(Nuförtiden måste man ju planera mer detaljerat i förväg - då man måste köpa
tåg- och flygbiljetter och betala i förväg....)

/ Tomas B
 
Skierfe på en dag

Hej,

Det går absolut att gå till skierfe på en dag från Sitojaure. Man tar bara båten på morgonen över till Svine och går upp efter Kungsleden ca 4 km för att sedan vika av mot Skierfe. Det är 13 km en väg och tar mellan 3,5-5 timmar att gå. Det är ingen markerad stig men är mycket lättgånget och man går fram och tillbaka på en dag och det är möjligt att komma tillbaka till Sitojaure stugorna på kvällen med båt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.