Rookie till Skierfe !

Hej!

Har tänkt att prova på att vandra i fjällen iår

Jag har tänkt att gå upp till skierfe. Men har några funderingar över detta...
Jag har varit så att läsa mig till att man parkerar bilen vid Sitoälvsbron och sedan vandrar efter en grusväg ca 10km till sjön Laitaures och sedan ska följa en stig som går ifrån sjön till Aktse stugorna.

Är stigen ifrån Sjön lätt att hitta?
Är den markerad på något sätt?
Är man så att gå till skierfe ifrån aktse och tillbaka på en dag?

Är en riktigt rookie inom fjällvandring så det här kanske vore en lämplig tur att gå?

Tacksam för svar!
 
grusvägen och stigen får någon annan svara på, har inte gått den vägen...
Men från Aktse går man lätt fram å tillbaka till Skierffe på en dag.
(Det är väl typ 7km och 600 höjdmeter ena vägen...)
 
Är en riktigt rookie inom fjällvandring så det här kanske vore en lämplig tur att gå?

Tacksam för svar!
För en tvättäkta rookie kanske Nikkaluokta - Abisko är bättre (sträckan är 11 mil och man går förbi Kebnekaise). Smidigare med transporter (buss från Kiruna till Nikka, buss från Abisko till Kiruna), mer folk som rör sig om man råkar ut för problem, du får en bra och trevlig introduktion till fjällvandring, du kan bo i stugorna om du plötsligt kommer på att bo i tält inte är din grej osv osv

Titta mer här, http://www.fjallraven.se/classic/The-trek/Vandringen/
 
Hej!

Jag har varit så att läsa mig till att man parkerar bilen vid Sitoälvsbron och sedan vandrar efter en grusväg ca 10km till sjön Laitaures och sedan ska följa en stig som går ifrån sjön till Aktse stugorna.

Är stigen ifrån Sjön lätt att hitta?
Är den markerad på något sätt?
Är man så att gå till skierfe ifrån aktse och tillbaka på en dag?

Hej Simon! Just idag har jag skrivit om detta (och annat) på min blogg här på Utsidan:
www.utsidan.se/blogs/fowwe/sarek-20-juni-1-juli-2010.htm
Kanske finns det lite ledtrådar där.

Stigen från sjön är inte svår att hitta, den börjar kanske 50 meter från båtarna. Den är vältrampad och ska inte vara svår att hålla reda på. Markeringar minns jag inte att det fanns, bara på några få ställen med km-markeringar.

Vid Aktse bor man bekvämt i stuga om man inte vill bo i tält. Sedan är ju frågan om du har tänkt att vara ute mer än de två eller tre dagar som denna tur till Aktse och tillbaka tar.

Hälsningar Hans
 
Hej, lånar tråden lite. Tänkte också göra en tur till Skierffe och sedan fortsätta till Niehter och sedan runda tillbaka på 'östsidan' och ansluta till kungsleden mot Sitojaure.
Mina erfarenheter av vandring utanför leder är begränsade (detta är lite tänkt som en prova-på-tur) och undrar om det finns några krångliga vad, typ Abbmojåhkå eller annat att tänka på här?


/Jim
 
Att gå till Skierfe är en fin och lätt tur. Dock går man upp mot Skierfe från Aktse med fördel genom att gå kungsleden upp och sedan ta av väster mot Skierfe. Jag har gått en gång genom dalen, under Skierfe för att sedan gå upp på bortre sidan. Det var rätt svårt och trixigt, och rekomenderas inte.

Mitt tips är att ta med en cykel. Man sparar in massor av tid genom att cykla från parkeringen till Lajtaure, sedan låser man fast cykeln när grusvägen tar slut och går resten av vägen.

/Jimmy
 
Tacksam för alla svar!

Har bestämt mig för att gå i slutet av semestern

Ska bli riktigt roligt och intressant....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Barrett Rookie på fjällen Fjällvandring 4
ABS Hur långt pallar e rookie på rimlig tid? Fjällvandring 14
Pirhana Rookie på väg uppför Fjällvandring 7
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 30
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
Mpetts Resa till Ramundberget Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...