Skejta i fjällen

Hej!

Jag har funderingar på att ta en tur i Jämtlandsfjällen på senvintern och vill gärna ha goda råd.

Tänkte utnyttja skaren vid denna årstid och skejta över fjällvidderna t.ex. mellan Fjällnäs och Storulvån och övernatta i stugor/stationer.

Är det någon som har tips om detta?

hälsningar
//Jalle
 
Hej!

utemagasinet hade ett reportage om skejting i jämtlandsfjällen för ett par nummer sen om du ej visste det redan.

//Tobias
 
Tjena jallur.
april gäller. tidiga morgnar, snön ger sig efter lunch /em om man inte planerar rutter som är "skuggsidor" sen kan det hålla om man hittar avblåsta hårda fjällsidor.
Men som sagt , starta tidigt, kom fram tidigt, njut! Är du ute för sent och det börjar ge sig kan man lika gärna stanna där tills kvällen, hehe,
det är en dröm när det är perfekt, du kan avverka sjukt långa härliga avstånd.
glöm inte säkerheten, finns ingen annan gång man är så sårbar som vid ett stav brott, stukad fot eller liknande, man är inte så tuff i tajts o clas ohlson handskar o midjeväska. se till att ha bra rygga men torrt ombyte och varmt. man kör ganska intenstivt o blir så fort nerkylt vid stopp.
tänk sunt. har jag med allt för att hålla mig varm några timmar om ngt skulle gå snett?
pjäxorna är ju inte varma så tänk p hur du kan hålla dem varm vid stopp. isolation.
hör av dig lite närmare i början april så kan du få dags eller rättare sagt nattfärska rapporter.
må det frysa varje natt i april
SJ
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.