Byxor i fjällen

Hej igen på er!

Vad brukar ni ha för byxor på er när ni går på fjälltur och det är kallt?

Har funderat på att skaffa ett par Pac-Lite byxor, men dom kanske är lite tunna även om man har (dubbelt?)underställ? Jag vet inte, vad säger du?

/Andreas
 
Klättermusen Mithril

Hej!

Numera använder jag Klättermusens Mithrilbyxor till alla vinteraktiviteter. Svårt att hitta något bättre, men om de ska bli perfekta får man sy på en extra benficka.

Så länge det inte regnar är det bara en nackdel med alla täta material. Det blir för tätt och dessutom är det osmidigt. Tex använde jag dem varje dag på en tvåveckorstur i Sarek i vintras. På den turen hade jag iofs ett par gore-tex brallor i ryggsäcken. Bra att ha om det skulle regna eller som överdragsbyxor om det blir riktigt kallt och blåsigt, men då fungerar mitrilbyxorna även som varmt mellanlager.

// Fredrik
 
Softshell

Instämmer med Fredrik, tycker skalbyxor blir för tätt. Jag använder Tierras semi-tighta couloir-brallor både vinter och sommar. De är lite tunnare än mitrilbyxan och det fungerar bra att kombinera med underställ vid kyla. Vid nederbörd passar en paclite-byxa bra utanpå.

Mvh
/P
 
Jeg er jo ikke like high-tech da, og kjörer rett og slett gode gamle knikkers... Knikkers er korte bukser som stopper under knärne.

Litt "till topps"-varning kanskje, men de er faktisk fantasisk gode - först og fremst pga temperaturreguleringen. Til knikkers har man lange strömper, og de kan man lett trekke ned hvis man blir varm. På samme sett skydder et par gamasjer (damasker..?) mot vind. Gode knikkers i kraftig bomull er et året-rundt plagg - og fantastisk gode å ha på.

Om det er veldig dårlig vär har jeg med en ekstra overtrekksbukse.

Har selv en fra Norröna, som jeg varmt kan anbefale:

1252_mellom.jpg
 
Fjällräven!

Ett par Fjällräven byxor i G-1000 matrial är (nästan) aldrig fel.
God ventilation trots nästan helt vindtäta, bra förstärkningar och kvalitet som håller år efter år.
Man får dock stå ut med att de sitter i ungefär armhålshöjd, men då kommer det ju inte heller in nån snö!!
Så kan det vara

/Fredrik
 
När?

För bästa ventilation, knickers. Vid smörväder har det hänt att jag har åkt i vindshortsen! För normalt busväder långa blandfiber, för kall vinter långa, tjocka ylle eller 3-lagers. Skalbyxor mest mot vind och väta.
Till after ski.....

God tur

Johan K
 
Hellånga blixtlås

Jag blir väldigt varm när jag rör mig, så för mig är det ett måste att ha hellånga blixtlås för att kunna ventilera ordentligt. I många år körde jag med "vanliga" byxor på vinterfjällturerna (vindbyxor av bom/pol) men det fungerade aldrig riktigt bra. När jag gick med tung packning blev det för varmt att ha långkalsonger under, och att börja ta av sig damasker, skor och byxor för att få av eller på långkalsongerna är ingen höjdare på vintern. Ett tag körde jag konstant utan långkalsonger, men det blev för kallt när det blåste eller när man stannade.

Numera är det hängselbyxor med hellånga blixlås som gäller för min del. Under dem har jag långkalsonger av nätmetrial. När man blir för varm är det bara att öppna lite i sidan så blåser vinden rakt igenom nätkalsongerna och kyler av benen mycket effektivt. Mina byxor är av 2-lagers goretex, så man slipper ha med sig ett par byxor till som skydd mot väta.

En intressant lösning tycker jag vore ett par lätta och smidiga byxor i "vanligt" vindtätt tyg (bom/pol, Ventile eller likn) som har hellånga blixtlås för ventilationens skull. Finns det, eller får man sy dem själv?

Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.