Skalplagg för ”Extremt” vinterbruk !

Hej,
Kommer att åka på en vintertur i Sarekområdet i mars, april -04. Har nu börjat titta på ett nytt skalplagg och upptäcker att utbudet är ganska omfattande.
Har sneglat på Klättermusens Grim och Arcteryxs Theta AR och har faktiskt hunnit ”snabb” provat båda modellerna i butik och den spontana reaktionen var att jag gillade Grim lite bättre.
Är dock lite tveksam till deras e-Vent mtrl. Hade hoppats på att någon kanske har testat någon av dessa jackor i kallare vinter klimat med ganska hög belastning och kunde komma med några kommentarer.

//Peter
 
Klättermusen

Har haft både Klättermusen och Arcteryx. För det du ska ha jackan till så är klättermusen bättre, huvan är överlägsen. Dessutom så sägs e-vent ventilera bättre än g-tex, men det har jag inte provat, min klättermusen var i gamla materialet cutan (ganska tätt och svettigt). Jag skulle nog satsa på en klättermusen, e-vent materialet har testats för värre saker än en vårvintervecka i Sarek. Ska du ha en Arcteryx så bör du komplettera med en neoprenemask. Briko är en bra o smidig mask som inte är ivägen. (Neoprenemask är skönt även om du skaffar en klättermusen.)

Kika också på Millet K-jacket. När du känt på den och jämfört med de andra två så tror jag att du blir sugen på att spara 1500:-...
 
Bomull!

Ska du ha en jacka för vinterbruk är det ju inte att rekomendera ett plagg i diffusions-membran-väv.
Tätt och svettigt är vad det är.

Satsa på bomull istället. Klättermusen Nunatak är ett bra exempel på lämplig jacka..

Denna slutsats brukar många komma fram till efter att ha använt gore-tex eller liknande på vinterfjället..

/Per
 
Måste säga att sido och rygg ventilationen verkar väldigt intressant på Grim men det blir ju en och annan meter dragkedja som ev. kan strula !?
En tanke jag fick var att öppningarna på ärmarna är ganska små vilket antagligen innebär att man får köra med handskarna utanpå, funkar väl iof.

Tittade lite snabbt på Millet, ser väldigt intressant ut. Finns det någon butik i Stockholms området som säljer detta märke ?
//Peter
 
Klart man har handskarna utanpå, det är bara Utemagasinets testpatrull som skulle försöka något annat :) Det är ju därför man har kraghandskar. Dessutom skulle det bli satans jobbigt att ta av o på vantarna om man ska pilla in dom i jackan varje gång. (Men, det finns dom som gör det ändå.)

Ang. Millet vet jag inte, testa TipTop på Kungsgatan. Annars har Fjällskog i Uppsala Millet K-jacket, Klättermusen plus Arcteryx.
 
Klättermusen !!

Som fler skriver är Klättermusen helt äverlägsna i passform och bra detaljer. Huvan är underbar ! Satsa på en Klättermusen. Som skalplagg är alla jackor för täta om man går fort, svettas mycket och har jackan på sig. Till och med bomull. Kolla in plagg i Mitril eller liknande för att ha på dig när du går. Klättermusen, Haglöfs, Tierra osv har sådana plagg. De är helt suveräna att gå i och är verkligen rörliga. De ventilerar lagom och är någorlunda vindtäta om du jämför med fleece eller stickade tröjor. Går sedan ett par år bara i sådana kläder på toppturer och bortöverturer och har skalen som just skal om det är skitväder eller rast. Men, går man i sklakläder så är det bara att anpassa arbetet efter kläderna så att man inte blir för blöt.
 
Skalplagg kallt och torrt!

Håller helt med Luffarn. Bomull är oslagbart. Bekannta och barn med Norrönas B/P blandning är även de mkt nöjda.
De försök som jag gjort med G-tex var inte komfortabla under åkning, dragning men var extremt vindtätt vid rast. Vid kyla alltid is på ryggens och ärmarnas insida! Sic! Men ett G-tex regnställ medfört som förstärknings- och grävplagg funkade hyfsat, om man grävde sakta och värdigt.
Så urgamla blekta vindstället får göra ännu en säsong för min del.

Go tur

Johan K

Ps lägg kostnaderna för extremstället på en-två resor till!
 
Texmex i brallan

OK, bomull är skönast, i allfall så länge det inte blåser fan. Vid hård blåst gillar jag Texmex bättre, men bomull funkar då också, bara man tar på något under.

Men, i byxor tycker jag ändå att Tex passar bäst. Skaffar man ett par midjehöga G-texbyxor som går att öppna helt i sidan så blir man inte besviken. Om dom är bra gjorda så kan man knalla omkring med brendragkedjorna öppna, det blir svalt och skönt. Vid rast eller skitväder drar man bara igen. Viktigt är att ha vindtäta kort-kallingar och långkallingar som släpper igenom mycket vind, nätbrynjamodell är skitbra.
 
Blixlåsen

Kan väl bara hålla med om att Grim är väldigt skön, kanon passform. Men hur är del med blixlåsen för vinterbruk? Mina blixlås är väldigt tröga, kan ju gissa att de blir ännu trögare till vintern. Står det inte nånstans hos Klättermusen att man inte rekomenderar sköljsäkra blixlås för extremt vinterbruk?
 
Millet

Hej,
Jag gillar min Millet K jacka. Funkade utmärkt på de toppturer jag gjorde somras (Mont Blanc och Gran Paradiso) samt skidåkningen i vintras. Blåser det mycket kan man dock behöva en ansiktsmask.
Highsport är generalagent för Millet. Enligt deras återförsäljarelista så säljs Millet hos Alewalds Sport Fritid, Berg och Hav och Sportkompaniet.

Lycka till.

/Ola
 
Har nog bestämt mig för en "Texmex" ställ i alla fall :) men kommer helt klart att kolla upp rekomendationerna för sköljsäkra blixtlås i kallt väder.
Tack för alla synpunkter, mycket intressant !
Kanske man kastar ut en undran till...!

Skor..?
Några åsikter om vettiga skor, ska man sära på pjäxor och "vanliga" skor eller finns det någon bra komi lösning ?

//Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
daviddenandre Skalplagg/Regnställ Kläder 13
Användarnamnet Skalplagg 4-5xl. GTX Kläder 0
Linnéa_s Återvinning av skalplagg? Kläder 7
Clashas Mångsidigt skalplagg Kläder 5
aksello Söker skräddare i stockholm som kan skalplagg Kläder 5
Davva2 Skalplagg i bomull som bara är vattentäta på vissa utsatta delar Kläder 14
JenniferS Kan jag tvätta skalplagg med såpa? Kläder 12
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
seobserver Drivande kallt regn baklänges in i skalplagg Kläder 3
Kalle Sigurd Reva i skalplagg - Hur enklast laga Kläder 12
Jidetoft Skalplagg - Jacka Kläder 17
ubee Skalplagg långfärdsskridskor Kläder 5
mattias_altin Skalplagg på Elbrus? Kläder 9
firn `Skalplagg Kläder 0
Isbjörn o Vädur Columbia skalplagg nåt att ha??? Kläder 8
joanna regn+skalplagg (nygammalt inlägg)??? Kläder 1
Skalplagg Kläder 11
85662 Innov8 286 gtx med extremt kort livslängd Kläder 3
waltruz Sorel Caribou - modeskräp eller seriös outdoorkänga för vinterbruk? Kläder 10
Annakajsa Sportbh för vinterbruk? Kläder 0
Zealot Vilket membranfritt skalmaterial för vinterbruk? Kläder 43
Jock Scott Gummistövlar för vinterbruk Kläder 3
Schneeberger Skalbyxor för vinterbruk? Kläder 22
LGW Softshellbyxa för vinterbruk Kläder 5
Macaco Alternativa skalbyxor før vinterbruk Kläder 13
L-O Kängor för vinterbruk? Kläder 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.