Skalplagg

Titanium (Andreas Carlsson)

Gäst
Sy egna Gore-tex prylar?

Hej.


Finns det någon som vet var man kan få tag i GT-tyg på löpmeter. Jag har ritat mina egna byxor och tillsammans med ett gäng andra grabbar(!) tänker jag sy dessa.


Försöka duger ju :)


Jag letar alltså efter GT-tyg och GT-tejp att täta sömmar med.
Är det någon som vet var, hur och vad det kostar (mer än det smakar...) eller har egna erfarenheter om detta:


SKRIV, SKRIV, SKRIV...


VH


AC
 

Andreas

Gäst
Mikrofiber

Jag köpte nyligen en anorak från Helly Hansen sydd i Mikrofibrer. Detta material ska vara vatten tätt och samtidigt andas. Finns det någon som har erfarenhet av detta material? Klara det verkligen ett riktigt slagregn?
 

okbang@online.no (Olav Kjetil Bang)

Gäst
HH microfiber er ikke vanntett

Jeg har benyttet HH microfiber vindtøy (omtrent like dårlig som mye av den andre oppskrytte kjøpeskitten på markedet, men ikke helt ubrukelig)


- Lekker mye. Stoffet trutner ikke og slipper gjennom mer vann enn bommull.


+ Til gjenngjeld trekker ikke selve tekstilet til seg vann og det tørker raskt.


+ Microfiber er svært vindtett og puster langt bedre enn goretex. Stoffet er rimelig slitesterkt også. Delamineres heller ikke.


- Microfiber egner seg dårlg rundt leirbålet.


- HH microfiber har elendig sømkvalitet. Microfibrene skjærer seg raskt gjennom sømmtråden.


+ Microfiber kan impregneres med Nicewax eller grønlandsvalla.


OK Bang
 

thomas.jansson@orb.sema.se (Thomas Jansson)

Gäst
Gore Tex Nej - Bretex Ja

Alla ni som undrar hur ni ska få tag på Gore-tex, glöm det. Gore är stenhårda i kraven på dom som köper deras tyger. Bl a kräver dom att man har en tejpningsmaskin som kostar sådär en 80 000. Jag tror att läget är ungefär detsamma i alla länder. Vad man möjligtvis kan få tag på är ev. konkurslager eller dylikt.
Vad man kan få tag i är Bretex som är nästan lika bra. Nackdelen är att det inte finns någon 3-lagers variant, men det får man leva med. BreTex finns att köpa hos BJM´s tyg-kilo-meter i Örebro(tel 019-611 79 82)
Dom har även Malden fleece mm.
Jag har 10 års erfarenhet av att sy i BreTex och tycker att det funkar "tillräckligt" bra.
Vill ni snacka sömnad mm kan jag nås på e-post.
thomas.jansson@orb.sema.se
Thomas Jansson Örebro
 

a2johiwa@ulmo.stud.slu.se (Johan Iwald)

Gäst
Gore-tex på löpmeter, sy anorak

I Fagernes, Norge (20 mil NV om Oslo, 10 mil V om Lillehammer) finns en affär som heter Ull, söm och textil. Där säljer man Gore-textyg på löpmeter! Jag känner inte till priset, men som jämförelse kostar Fjällrävens G-1000-väv 400-500 kr/m.


Nu tänkte jag sy en anorak till min flickvän och undrar om någon kan hjälpa mig med mönster till en sådan. Det verkar inte finnas på traditionella tygaffärer.


Hälsningar Johan
 

familje.resursen@swipnet.se (Jan Valentin)

Gäst
Fördelar med (HH) mikrofiber

Jag äger ett HH-mikrofiberplagg, som jag anser andas
bra mycket bättre än mina gore-tex plagg, vid hård an-
strängning och torr väderlek. Den höga vindtätheten
medför även att plagget kan nyttjas även vid kalla
temperaturer. Själv nyttjar jag mikrofiber till långfärds-
skridsko om vintern, och till cykling om sommaren.
Vad gäller slitstyrka, skulle jag önska mer information.



Janne, Örebro
 

ma5pean@stud.hks.se (Per Andersson)

Gäst
Håller Gore-Tex 2 år ?

När jag läser inläggen på den här sidan ser jag att det på flera ställen står att Gore-Tex-plagg endast fungerar bra i ca 2 år. Vad beror det på ? Åldras materialet eller beror det på slitage ? Nån klurig som vet ?
 

Andrej

Gäst
Kan Pertex vara helt vattentätt?

Haglöfs tillverkar regnställ Delta och skaljacka Foss.
De sys i Pertex, "som inte bara är fullständigt vattentätt,
utan dessutom andas" (det står i Haglöfs-katalogen).
Är det sant? Kan Pertex vara helt vattentätt?
Finns det någon som har erfarenhet av detta material?
 

Stefan Eriksson

Gäst
Senil G-T

Jag hade en Klättermusen Lako, som höll ordentligt tätt fyra säsonger. Sen använde jag den ganska lite ett par år, men när den väl kom fram efter sex år läckte den som ett såll och delaminerade (=skikten släppte från varandra) dessutom när jag tvättade den. Jag har inte burit speciellt mycket tunga ryggsäckar och den läckte precis lika mycket överallt - på ryggen, armarna och huvan, trots att yttertyg och sömmar nästan såg sprillans nya ut. Så jag tror att materialet ger upp med tiden.
Jag har reklamerat den, men inte fått svar än. Är det nån som vet hur Gore lämnar eventuell ersättning? Pengar rakt av, liknande plagg i fritt material, eller ersättning till nytt GT-plagg? Det kanske lönar sig att besvärliga kunder som klagar på undermåliga produkter övergår till t ex Cutan, då slipper man ju dem fortsättningsvis...
 
Vådligt gammal G-T

Jag har ett gammalt G-T ställ från 1986 som håller tätt, tål tvätt och återimpregnering, ännu, det är ett Taiga ställ från Varberg, men jag har hört om solnedbrytning, tvätt separation mm.
Kanske dags att återgå till vaxad bomull?


Johan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.