Columbia skalplagg nåt att ha???

Är det någon som har erfarenhet av Columbia, tänker främst på jackor (skal).
Bra som dåliga erfarenheter mottages tacksamt.
(Även andra Columbia prylar kan vara intressant).

Har kollat in både Marmot och Arcteryx och de är nog väldigt bra men väldigt dyra.

Har en Columbia jacka på lån från butik i kväll
modell vet jag inte men den är fjolårets modell,
väven heter Titanium och det som skyddar mot vatten och andas heter Omni Tech.
Får jackan för 999 kr är detta prisvärt eller skall jag satsa på en Marmot, Arcteryx eller...

Jackan kommer att användas till utförsåkning på vintern och som regnställ vid mc åkning på sommaren samt vardagliga aktiviteter.

Alla svar mottages tacksamt!!!
MVH. \\Micke
 
G-tex mm

Om det är sant att G-tex mm bara håller tre år och max 1-2 månader vid dygnet om bärning. Då är inget G-tex plagg värt mer än 900 kronor.
Men när det fungerar, du är varm o torr är det värt mycket mer!
Jag har blivit innifrån våt i G-texställ, utifrånvåt vid Mc-åkning, men ändå åker jag mc i ett G-tex ställ och jag har en G-tex jacka överst i ryggsäcken men jag går hellre i en poplinjacka.
För mig finns det ingen G-tex jacka som kan vara värd lika mycket som en semestervecka, vilket val du gör är upp till dig.

Go tur

Johan K
 
Hej!

Jag har ett par Columbia byxor med avtagbara ben som är jättebra! Har även haft en jacka som jag var helt nöjd med. Columbia är väldigt stort i USA och har gott ryckte där kan jag säga i alla fall.

Mvh, Eva
 
Tjenare Micke!
Köpte en Columbiaskjorta inför semestern i somras. Efter en veckas segling hade den tappat nästan hälften av sina knappar...
Man kan väl säga att mitt förtroende för Columbia sjönk ganska kraftigt.

Henning
 
Kanon jacka till ett bra pris!

Jag har en Columbia skaljacka i Omni Tec som är kanon, den fungerar bra när det regnar, jag testade den under en paddlingstur i somras när det ösregnade. Vi paddlade i nästa 5 timmar i regnet. När vi kom fram så var jag torr på in sidan, så det tyder på att den "andas" bra. Vi får väll se hur bra den fungerar i vinter, när det är minusgrader och man blir svettig. Men än så länge har jackan inte svikit mig.

//Micke
 
Vapor Barrier

Om du provar att använda Vapor-Barrier-principerna, som har diskuterats tidigare här på forumet, så spelar eventuell andningsfunktion mindre roll. Då är kravet att ytterplagget sitter bra, är lagom lätt samt håller vatten och vind ute, vilket oftast de flesta micropormaterial gör. Detta är ett fungerande sätt att få en billigare jacka att funka i mer krävande situationer (förutom att du måste nyttja VB vilket kan kosta lite).
 
Har ett par skidbyxor i salopett modell i det material som du har nämt i ditt inlägg. Har utsatt byxerna för mycket "stryk" och är väldigt nöjd. Kan inte påstå att jag tycker mina jackor i Gore-Tex eller i PacLite är värd minst 1000 kronor bättre än Columbias Ceramic Titanium. Har inte haft några problem med kvaliten.

/John
 
Bra grejer

Hej

Jag köpte min Columbia-jacka för tre år sedan då jag var på genomresa i Kiruna. Än så länge är jag mycket nöjd. Framförallt då jag jämför med min Haglöfs Foss som spelar ett par tre divisioner lägre än Columbia. Passa på och handla på rea. Det gjorde jag och betalade bara 1000:-. Dessutom så hittade jag en passande fleecejacka, här i Mariestad, som "zippas" fast i jackan. Även fleecejackan betalade jag halva priset för. En bra affär helt enkelt!
Mvh Henrik, Mariestad
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.