Återvinning av skalplagg?

Många friluftsklädesföretag använder återvunnet material för att skapa nya kläder. Vart lämnar man in sina gamla? Någon som vet?
//Linnéa
 
Jag skulle tippa på att man kan skicka in dem till företaget själva. Eller lämnar hos en återförsäljare.

Hör av dig till de som gjort plagget.
 
Många friluftsklädesföretag använder återvunnet material för att skapa nya kläder. Vart lämnar man in sina gamla? Någon som vet?
//Linnéa

Jag har inte hört om någon som gör nya kläder av gamla kläder men det var något företag som gjorde stor reklam för att de gjorde sin fleece av gamla PET-flaskor.
Mitt råd är : Slit ut dina kläder och när de är bortom lagningens gräns är nog det som på finspråk heter energiåtervinning och på mer begriplig svenska sopförbränning en helt OK väg vidare för dina gamla kläder. Tröttnar du innan så sälj, ge till second hand eller biståndsinsamling.

/Patrik
 
Tja, Houdini gör en del plagg av återvunnet material och de är väl inga doldisar direkt.

Det faktum att de flesta membranplagg innehåller kemikalier som är direkt olämpliga att hantera som vanliga sopor är inte direkt välkänt. När plagget gjort sitt så bör det återvinnas dock har jag dålig koll på vart man ska lämna det.

De som använder återvunnet material använder väl för det mesta återvunnen "plast" och inte gamla kläder i den bemärkelsen...
Sen är även gamla kläder någon form av plast/syntet så visst kan det vara gamla kläder. Men kommer du med en gammal fleece så tror jag att den hamnar i brännbart...


Skickat från min Sony Xperia Acro S via Tapatalk 2
 
På STADIUM kan man byta in sin gamla jacka när man köper nytt och få rabatt.
Antar ett de tar byxor också.
Men vad de gör med inlämnade kläder vet jag inte säkert.
Fråga återförsäljare om de "pantar" kläder.
 
Jag tror inte det är praktiskt genomförbart att återvinna materialet från kläder till nya kläder. Om materialet återvinns är det på andra sätt, t.ex. som isoleringsmaterial för byggnader eller fordon. Möjligen kan det återvinnas som tillsatsmaterial till saker som gjuts av plast eller likande (blomkrukor, soptunnor etc?).

Anledningen är att det ju är så mycket blandade material i ett plagg att det blir för mycket "föroreningar" för att kunna göra ny tråd av det (som sen ska kunna vävas till nytt tyg). Ska man separera så krävs det så mycket manuellt arbete att det inte blir ekonomiskt försvarbart.
 
Exempelvis Klättermusen och Fjällräven är anslutna till ett återvinningsprojekt som kallas Eco Circle, som drivs av ett japanskt företag. Det krav som ställs är att 50 ton av det som skall återvinnas skeppas över till Japan. Nu vet jag inte hur samarbetet mellan olika företag ser ut, men att samla in 50 ton skalplagg tar lite tid.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.