Skalbyxor med dragkedjor på sidan

Jag är på jakt efter ett par skalbyxor med så långa dragkedjor på byxbenen att byxorna kan tas av/på med kängorna kvar på fötterna. Låg vikt är viktigt för mig, men de ska ändå ha hög vattenpelare. Dessa byxor passade mina behov alldeles utmärkt, tyvärr verkar de vara slutsålda överallt. https://www.outnorth.se/norrona/bitihorn-dri1-pants-w
Ni som använder liknande typ av skalbyxor får gärna berätta det och hur ni upplever just den modellen.

Jag har haft dessa i 3 år nu tror jag, inte fått några synliga skador, har kängkrok och man kliver lätt i dom med fullhöga lundhags utan problem. Bonus för att det även finns knappar längs hela sidan så man kan anpassa ventilation.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har haft dessa i 3 år nu tror jag, inte fått några synliga skador, har kängkrok och man kliver lätt i dom med fullhöga lundhags utan problem. Bonus för att det även finns knappar längs hela sidan så man kan anpassa ventilation.

Stort tack för det tipset! Det verkar definitivt vara en byxa med de krav jag söker!!

Marmot PreCip Full Zip kan vara ett alternativ. Regnbyxor brukar slitas ganska hårt så bättre ha råd att byta om de ger upp än att lägga för mycket pengar på för dyra skalbyxor.

Marmot PreCip Full Zip kan vara ett alternativ. Regnbyxor brukar slitas ganska hårt så bättre ha råd att byta om de ger upp än att lägga för mycket pengar på för dyra skalbyxor.
Stort tack för tipset! Byxan du nämner är mycket billig, men dess vattenpelare är bara hälften så hög som Stellar Equipment-byxorna som tidigare nämnts i tråden, dvs 10.000 mm. Berätta gärna hur du upplever Marmotbyxornas vattentålighet.

Jag är inne på mitt tredje par PreCip Full Zip och jag är nöjd. Förutom vid nederbörd har jag använt dem som vindbyxa på vinterfjället men framförallt som överdragsbyxa vid cykling till o från arbete. Det sistnämnda är nog dess svaga punkt, nötningen mot cykelsadeln. De laminerar i baken men för övrigt har de fungerat bra. Mitt senaste par har inte laminerat på sex år då jag numera är pensionär och kan välja mina tillfällen på cykel!
LasseÅ

Jag är inne på mitt tredje par PreCip Full Zip och jag är nöjd. Förutom vid nederbörd har jag använt dem som vindbyxa på vinterfjället men framförallt som överdragsbyxa vid cykling till o från arbete. Det sistnämnda är nog dess svaga punkt, nötningen mot cykelsadeln. De laminerar i baken men för övrigt har de fungerat bra. Mitt senaste par har inte laminerat på sex år då jag numera är pensionär och kan välja mina tillfällen på cykel!
LasseÅ
Stort tack för ditt inlägg! Du upplever ingen bristande grad av vattentäthet med dessa byxor?

Jag riktar ett stort tack till samtliga som kommit med tips i denna tråd. Efter moget övervägande har jag beslutat att köpa Marmotbyxorna.

Jag köpte PreCip Full Zip i fjor, och var lite besviken på att det inte finns någon åtsnörning i midjan som det finns på modellen utan långa blixtlås. De sitter lite slappt i midjan, och kan kasa ner.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips